Demontagebranche onder druk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Demontagebedrijven hebben te lijden onder hoge inkoopprijzen van wrakken en eindelevenauto’s. Dit heeft onder andere te maken met de toegenomen export en een verminderd aanbod van schadeauto’s. Daarnaast hebben demontagebedrijven steeds vaker problemen met het verkopen van gebruikte onderdelen vanwege verminderde afname onder consumenten en concurrentie van goedkope imitatiedelen uit lagelonenlanden. In de recycling van materialen ervaren de sloopbedrijven, die vooral handmatig te werk gaan, concurrentie van grote recyclingbedrijven die materiaal machinaal en dus goedkoper kunnen winnen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat demontagebedrijven zich moeten professionaliseren door de levering van gebruikte onderdelen sneller en beter te maken. Om deze investering te kunnen dragen is schaalvergroting voor deze bedrijven vereist. Daarnaast moeten demontagebedrijven zich specialiseren. Stiba geeft hier acht strategische scenario’s voor.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Demontagebranche onder druk | Automotive Online

Demontagebranche onder druk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Demontagebedrijven hebben te lijden onder hoge inkoopprijzen van wrakken en eindelevenauto’s. Dit heeft onder andere te maken met de toegenomen export en een verminderd aanbod van schadeauto’s. Daarnaast hebben demontagebedrijven steeds vaker problemen met het verkopen van gebruikte onderdelen vanwege verminderde afname onder consumenten en concurrentie van goedkope imitatiedelen uit lagelonenlanden. In de recycling van materialen ervaren de sloopbedrijven, die vooral handmatig te werk gaan, concurrentie van grote recyclingbedrijven die materiaal machinaal en dus goedkoper kunnen winnen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat demontagebedrijven zich moeten professionaliseren door de levering van gebruikte onderdelen sneller en beter te maken. Om deze investering te kunnen dragen is schaalvergroting voor deze bedrijven vereist. Daarnaast moeten demontagebedrijven zich specialiseren. Stiba geeft hier acht strategische scenario’s voor.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.