Planbureaus: ‘afschaffen bpm effectief maar duur’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op basis van dit rapport concluderen RAI Vereniging en Bovag dat ‘Anders Betalen voor Mobiliteit’ het best gediend is met een kilometerprijs gebaseerd op een totale afbouw van de bpm.
Volgens de planbureaus levert een volledige afbouw een zogenoemde welvaartswinst op van ongeveer een miljard euro per jaar. Deze welvaartswinst kan echter oplopen tot 1,2 miljard euro bij (gedeeltelijke) instandhouding van de bpm. Bovendien wijzen de planbureaus op het feit dat er door de kilometerbeprijzing minder zal worden gereden en dat doordoor minder accijns uit brandstof in de schatkist zal vloeien. Deze inkomstenderving kan volgens de bureaus worden voorkomen door de bpm (gedeeltelijk) in stand te houden en de kilometerprijs wat te verlagen.
Bovendien voorspellen de bureaus dat op de lange termijn de winst voor het milieu terug kan lopen bij volledig afschaffen van bpm, omdat er een toename van het autobezit zou komen. Zij zeggen daarom weinig reden te zien de bpm volledig af te schaffen: "De maatschappelijke kosten zijn groter dan de baten."
RAI en Bovag zijn echter geen voorstander van de gedeeltelijke of volledige instandhouding van de bpm. “Het niet volledig afbouwen van de bpm gaat, ook volgens de bureaus, ten koste van het terugdringen van de files, het milieu en van het eerlijker betalen. En dat is nou net niet de bedoeling", aldus Koos Burgman, directeur van de Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.