Toyota-importeur dagvaardt SCIS

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het geschil draait volgens Toyota-woordvoerder Guido Roozekrans om "diverse inbreuken op het merkenrecht". Hij wil zich, zolang er nog geen gerechtelijke uitspraak is, onthouden van verder commentaar.
Madelon Dijkstra, manager van SCIS, meldt dat de parallelle import van hier niet gevoerde Toyota-modellen al vele jaren door de importeur wordt gedoogd. Dijkstra: “Zelfs officiële dealers hebben bijvoorbeeld de FJ Cruiser en Tundra naar Nederland gehaald. Deze modellen staan niet in de prijslijst, maar worden wel door hen geleverd. Wij hebben bewijsstukken in bezit, onder meer over de inmiddels verwijderde vermelding op de Toyota-site dat ‘de FJ Cruiser niet officieel wordt geïmporteerd, wel via grijze import’. Wij betrekken de auto’s niet rechtstreeks uit Amerika, maar krijgen ze aangeleverd door een Nederlandse particulier. Dat maakt het geschil nog wat complexer.”

Volgens advocaat Walter van Overbeek van Houthoff Buruma staat SCIS niet sterk in deze procedure. "Dit bedrijf zal vermoedelijk snel met het verhandelen van deze auto’s moeten stoppen. Het is vaste rechtspraak dat in geval van grijze import van buiten de Europese Economische Ruimte (EER) de merkhouder zich tegen de verdere verhandeling van de geïmporteerde zaken binnen de EER kan verzetten. Alleen de handel binnen de EER is volledig vrij. Het wordt anders als Toyota met elke individuele verhandeling instemt. De bewijslast ligt – nu Toyota selectief distribueert – bij SCIS. Zou het om Suzuki`s gaan – die exclusief worden gedistribueerd – dan zou SCIS het een stuk makkelijker hebben.“
Advocaat Rens Kloppenburg van Boekel De Nerée ziet de actie van SCIS als niet onrechtmatig. "Bij grijze import kan de importeur zich inderdaad op het merkenrecht beroepen. Hier openbaart zich de tegenstelling met leveranties van auto`s die via het officiële distributiekanaal binnen de EER worden geleverd. In dit laatste geval heeft recente rechtspraak nog uitgewezen dat verkoop in Nederland door een niet-erkende dealer van een auto, die afkomstig is uit het officiële distributiekanaal niet onrechtmatig is, zelfs indien deze niet-erkende dealer weet dat dealers jegens hun importeur of fabrikant wanpresteerden door aan buiten het distrubutiekanaal te leveren."

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.