‘EC ziet geen reden voor verlenging BER’

Redactie Redactie
• Laatste update:

"Er lijkt geen geldige reden voor een nieuwe sector-specifieke regeling", aldus Paolo Cesarini, hoofd van de automotive unit binnen de Europese Commissie.
De huidige `Block Exemption Regulation` (BER) loopt af in 2010. Als de regeling niet wordt verlengd, heeft dat grote gevolgen voor de relatie tussen autofabrikanten, importeurs en dealers. De auto-industrie moet bij beëindiging van de BER aan dezelfde regels voldoen als andere takken van de industrie.
De Bovag benadrukt dat de eventuele gevolgen van afschaffing van de BER voor de Nederlandse autobedrijven minder verstrekkend zullen zijn dan vaak wordt verondersteld. “Ook als de sector onder een algemene regeling komt te vallen zullen er aparte hoofdstukken blijven met branchespecifieke elementen”, zegt Martin Huisman, secretaris van Bovag Autodealers. “De strijd is nog niet gestreden en we proberen nog steeds een nieuwe BER te bewerkstelligen. Of de uitzonderingsregels nu in een aparte regeling zijn vastgelegd of in een hoofdstuk, is ons om het even.” Belangrijker is volgens de Bovag nog dat aan bestaande contracten niet getornd zal worden. “Als je nu een goede relatie hebt met de importeur dan zal het feit dat er in Europa een paar regels worden aangepast  daar echt geen verandering in brengen.”
De beslissing over het al dan niet verlengen van de huidige regeling zal volgend jaar worden genomen.

‘EC ziet geen reden voor verlenging BER’ | Automotive Online

‘EC ziet geen reden voor verlenging BER’

Redactie Redactie
• Laatste update:

"Er lijkt geen geldige reden voor een nieuwe sector-specifieke regeling", aldus Paolo Cesarini, hoofd van de automotive unit binnen de Europese Commissie.
De huidige `Block Exemption Regulation` (BER) loopt af in 2010. Als de regeling niet wordt verlengd, heeft dat grote gevolgen voor de relatie tussen autofabrikanten, importeurs en dealers. De auto-industrie moet bij beëindiging van de BER aan dezelfde regels voldoen als andere takken van de industrie.
De Bovag benadrukt dat de eventuele gevolgen van afschaffing van de BER voor de Nederlandse autobedrijven minder verstrekkend zullen zijn dan vaak wordt verondersteld. “Ook als de sector onder een algemene regeling komt te vallen zullen er aparte hoofdstukken blijven met branchespecifieke elementen”, zegt Martin Huisman, secretaris van Bovag Autodealers. “De strijd is nog niet gestreden en we proberen nog steeds een nieuwe BER te bewerkstelligen. Of de uitzonderingsregels nu in een aparte regeling zijn vastgelegd of in een hoofdstuk, is ons om het even.” Belangrijker is volgens de Bovag nog dat aan bestaande contracten niet getornd zal worden. “Als je nu een goede relatie hebt met de importeur dan zal het feit dat er in Europa een paar regels worden aangepast  daar echt geen verandering in brengen.”
De beslissing over het al dan niet verlengen van de huidige regeling zal volgend jaar worden genomen.