Kwart autobedrijven factureert te veel
Er kwamen ook positieve resultaten uit de test. Gemiddeld gaf de ANWB de bedrijven een 6,4; in het vorige onderzoek (2005) was dit nog een 5,6.
In de ANWB-steekproef kreeg een derde van de bedrijven een onvoldoende. Hier staat tegenover dat ruim een derde van de bedrijven een 7,5 of hoger scoorde. Verder blijkt er geen enkele garage een onderhoudsbeurt geheel foutloos uit te voeren. De meest gemaakte fouten zijn het niet vervangen van de remvloeistof, het niet vervangen of bijvullen van de koelvloeistof of het niet juist afstellen van de koplampen, aldus de ANWB.
De ANWB gebruikt auto’s van leden die voorafgaand aan de grote beurt door deskundigen zijn nagekeken. Daarnaast bracht de ANWB bewust een aantal mankementen aan, zoals een niet met het juiste moment aangehaalde wielmoer, een verkeerd afgestelde koplamp of onjuiste bandenspanning. Na de beurt zijn de auto’s opnieuw gecontroleerd.
Update 18 maart 12:05: De Bovag zegt tevreden te zijn over de resultaatverbetering. "Verder kunnen we er niets over zeggen, we krijgen helaas het onderzoek niet in te zien", aldus woordvoerder Mark van Dansik. Een teken van zwakte, aldus De Bovag. "De ANWB ontneemt ons zo de mogelijkheid om hun resultaten met onze eigen onderzoeken te vergelijken."