Meer geld naar groene autoreclames
Dat is 8,6 procent van de totale bruto mediabestedingen voor autocampagnes. Gedurende het jaar liep het percentage ‘groen’ echter rap op; in het vierde kwartaal van 2007 was 13,2 procent van de totale bruto mediabestedingen milieugerelateerd tegenover 3,6 procent in het eerste kwartaal.
“De groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten vertaalt zich zichtbaar in de mediabestedingen van automerken. Zij profileren zich steeds vaker met termen als milieubewust, milieuvriendelijk, milieuverantwoord, duurzaam en schonere toekomst”, aldus Lars de Vries van Adfact, die op basis van de eerste cijfers over 2008 verwacht dat deze trend zich zal doorzetten in het nu lopende eerste kwartaal.
Van de totale groene mediabestedingen nemen Opel, Toyota en Renault in 2007 gezamenlijk ruim 50 procent voor hun rekening. Opel was koploper en besteedde in Nederland met 4.815.000 euro ruim een kwart (20,5%) van zijn budget aan groene campagnes. Toyota en Renault volgden met respectievelijk 4.162.000 euro (17,7%) en 3.286.000 euro (13,9%). De merken die naar verhouding de meeste nadruk op groen leggen en zijn Smart (73,0% van hun bruto mediabestedingen), BMW (70,0%) en Honda (34,4%).