Vermeer: dealer, word retailer

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Vermeer moeten dealers hun eigen beleid voeren en zich niet te veel te laten leiden door de importeur; retailers van andere consumentengoederen doen dat ook niet. “De autobranche is niet uniek en de consumenten zijn dezelfde als die bij Ikea kopen. Het wordt tijd dat we wakker worden. Bekijk het dealerschap met een retailersbril op en niet alleen met een merkbril. Consumenten veranderen; ze richten zich minder op automerk A of B, maar op het model, bijvoorbeeld een stationwagon, of een suv.”

Volgens Vermeer hoeft de dealer niet bang te zijn voor nieuwe ontwikkelingen binnen Europa: “Wel of geen Block Exemption maakt voor de echte retailer niet uit.” Ook de beschikbaarheid van technische informatie voor derden is volgens Vermeer geen issue: “Als je mij een boek geeft waarin staat hoe ik een operatie moet uitvoeren, dan ben ik nog geen chirurg. De dealer is de chirurg voor de nieuwe technieken.”
Verder sprak Vermeer het belang uit van wederzijds respect tussen dealers en onafhankelijke autobedrijven. “We zitten gezamenlijk in de markt en de markt geeft dus aan dat er plaats is voor beiden. Echter, de tegenstelling tussen merkdealers en onafhankelijken blijft bestaan. Het moet dus ook niet zo zijn dat onafhankelijke autobedrijven zich merkdealers willen voelen, maar het niet zijn. Wél de technische informatie willen hebben, wél nieuwe auto’s verkopen, wél met leasemaatschappijen deals maken, maar niet willen voldoen aan merkeisen, de standards, enzovoort. Met andere woorden: wel de rechten, maar niet de plichten. Dat kan natuurlijk niet.”

Over de positie van de Erkend Reparateur, die nog wel eens ter discussie staat, vindt Vermeer: “Een Erkend Reparateur heeft een contract met een importeur of fabrikant en hoort dus thuis in het merkkanaal.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Vermeer: dealer, word retailer | Automotive Online

Vermeer: dealer, word retailer

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Vermeer moeten dealers hun eigen beleid voeren en zich niet te veel te laten leiden door de importeur; retailers van andere consumentengoederen doen dat ook niet. “De autobranche is niet uniek en de consumenten zijn dezelfde als die bij Ikea kopen. Het wordt tijd dat we wakker worden. Bekijk het dealerschap met een retailersbril op en niet alleen met een merkbril. Consumenten veranderen; ze richten zich minder op automerk A of B, maar op het model, bijvoorbeeld een stationwagon, of een suv.”

Volgens Vermeer hoeft de dealer niet bang te zijn voor nieuwe ontwikkelingen binnen Europa: “Wel of geen Block Exemption maakt voor de echte retailer niet uit.” Ook de beschikbaarheid van technische informatie voor derden is volgens Vermeer geen issue: “Als je mij een boek geeft waarin staat hoe ik een operatie moet uitvoeren, dan ben ik nog geen chirurg. De dealer is de chirurg voor de nieuwe technieken.”
Verder sprak Vermeer het belang uit van wederzijds respect tussen dealers en onafhankelijke autobedrijven. “We zitten gezamenlijk in de markt en de markt geeft dus aan dat er plaats is voor beiden. Echter, de tegenstelling tussen merkdealers en onafhankelijken blijft bestaan. Het moet dus ook niet zo zijn dat onafhankelijke autobedrijven zich merkdealers willen voelen, maar het niet zijn. Wél de technische informatie willen hebben, wél nieuwe auto’s verkopen, wél met leasemaatschappijen deals maken, maar niet willen voldoen aan merkeisen, de standards, enzovoort. Met andere woorden: wel de rechten, maar niet de plichten. Dat kan natuurlijk niet.”

Over de positie van de Erkend Reparateur, die nog wel eens ter discussie staat, vindt Vermeer: “Een Erkend Reparateur heeft een contract met een importeur of fabrikant en hoort dus thuis in het merkkanaal.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.