De Jager onderzoekt CO2-afhankelijke BPM

Redactie Redactie
• Laatste update:

Brandstofslurpers worden nu al extra belast en zuinige auto`s beloond, maar de milieulabels waarop de BPM bonus/malus is gebaseerd, zijn relatief. De CO2-uitstoot is eenvoudig en eenduidig te meten en zou volgens De Jager daarom een betere grondslag vormen. Naar eigen zeggen is De Jager over het plan in gesprek met branchevereniging Bovag/RAI.

Als het doorgaat wordt het waarschijnlijk een tijdelijke maatregel, want eerder al werd het voornemen uitgesproken de BPM grotendeels te laten vervallen als de kilometerheffing wordt ingevoerd. Maar dat kan niet eerder dan 2011.

Bovag en RAI Vereniging zeggen verrast te zijn door de plannen voor een tijdelijke maatregel waarin de bpm wordt vervangen door CO2-belasting. “We zijn voor het vergroenen van de autobelastingen en we begrijpen dat CO2 daar ook bij komt kijken. We zijn hierover ook in gesprek met het Ministerie van Financiën. We zien echter niets in een tijdelijke maatregel in de huidige BPM zoals de staatssecretaris die omschreef. Hij kan beter werken aan een langetermijn-strategie die aansluit bij de oplossingen die nu worden bedacht voor de kilometerbeprijzing. Een plan hierover moet in mei worden gepresenteerd,” aldus Harald Bresser, woordvoerder van RAI Vereniging.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.