Uitgaven internetreclame toegenomen
Deze groei doet zich bij vrijwel alle merken voor, maar Peugeot valt op door een bijzonder grote toename. Ook Mitsubishi steeg boven gemiddeld. “We hadden een inhaalslag te maken”, vertelt een woordvoerder van Mitsubishi. “We hebben vorig jaar iemand aangenomen die zich puur met internet bezighoudt, David Oudejans.” Ook de woordvoerder van Peugeot zegt dat de mediabestedingen “beter in verhouding zijn gebracht met het mediagedrag van de consument.”
Het verschil tussen de online-cijfers en de bestedingen aan meer traditionele media is overigens nog groot. In 2007 gaven de importeurs maar liefst 280 miljoen euro (2006: 260 miljoen) uit aan print- en etherreclame. Vooral televisie is populair voor autoreclame: dit medium slokt gemiddeld de helft van het communicatiebudget op.
In Automotive nr. 4 een analyse over de mediabestedingen van auto-importeurs.
Top 10 online reclamebestedingen (x 1.000) | ||||
2007 | 2006 | +/- % | ||
1 | Peugeot | 1.796 | 255 | + 604 % |
2 | Opel | 993 | 721 | + 38 % |
3 | Volvo | 672 | 386 | + 74 % |
4 | Toyota | 668 | 602 | + 11 % |
5 | Renault | 650 | 882 | – 26 % |
6 | Citroën | 650 | 592 | + 10 % |
7 | Ford | 517 | 336 | + 54 % |
8 | Mitsubishi | 305 | 172 | + 77 % |
9 | Nissan | 298 | 287 | + 4 % |
10 | Mercedes-Benz | 261 | 176 | + 48 % |
totaal | 10.101 | 7.197 | + 40 % |