Volkswagen verlaagt prijzen
Volgens woordvoerder Jacques Geijsen is de prijsaanpassing een belangrijke eerste stap in de totale herpositionering van het merk. “Het is een Nederlandse vertaalslag van de internationale strategie van het bedrijf. Die draait om het creëren van een nieuwe merkwaarde, waarbij Volkswagen staat voor kwaliteit en duurzaamheid, voor een redelijke prijs.”
Uit onderzoek van de importeur bleek dat de prijsstelling van het merk in Nederland in vergelijking met andere Europese landen aan de hoge kant was. Door de verlaging wil het merk zowel in het zakelijke als het particuliere segment de positie ten opzichte van de directe concurrenten als Ford, Opel en Renault versterken.
De prijsverlaging heeft volgens Geijsen `nauwelijks financiële gevolgen voor de dealers`. "Ze zullen zich in het begin tevreden moeten stellen met een iets lager rendement, maar door de nieuwe positionering zal het volume op termijn toenemen en de marktpositie juist verbeteren."
Ook hoeven dealers niet bang te zijn voor claims van klanten die onlangs een auto tegen de hogere prijs hebben aangeschaft. Geijsen: "De afgelopen maanden zijn deze modellen tegen lage prijzen met uitgebreide pakketten uitgerust, waardoor het verschil grotendeels overbrugd werd."
Eerder bestelde auto’s die vanaf vandaag worden afgeleverd, worden sowieso tegen de nieuwe verkoopprijs verkocht.