Licht overdag wordt verplicht

Redactie Redactie
• Laatste update:

De minister stuurt hierover vandaag een brief aan de Tweede kamer, meldt het ANP. De maatregel moet later dit jaar ingaan.
Eurlings loopt hiermee vooruit op Europese regelgeving. De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto`s vanaf 2011 dagrijverlichting voeren. De speciale verlichting aan de voorkant is minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken.
Schaduwzijde van een lichtplicht is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto`s zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.

Het verplichtstellen van licht overdag is overigens omstreden. Zo heeft Oostenrijk sinds dit jaar de verplichting opgeheven vanwege het gestegen aantal ongelukken in 2007. De auto`s waren weliswaar zichtbaarder, maar fietsers en motorrijders juist minder. In reactie hierop zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) het positieve effect van het voeren van verlichting overdag niet in twijfel te trekken. Volgens de Swov zou invoering van licht overdag in Nederland een besparing van ongeveer 35 verkeersdoden opleveren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Licht overdag wordt verplicht | Automotive Online

Licht overdag wordt verplicht

Redactie Redactie
• Laatste update:

De minister stuurt hierover vandaag een brief aan de Tweede kamer, meldt het ANP. De maatregel moet later dit jaar ingaan.
Eurlings loopt hiermee vooruit op Europese regelgeving. De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto`s vanaf 2011 dagrijverlichting voeren. De speciale verlichting aan de voorkant is minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken.
Schaduwzijde van een lichtplicht is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto`s zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.

Het verplichtstellen van licht overdag is overigens omstreden. Zo heeft Oostenrijk sinds dit jaar de verplichting opgeheven vanwege het gestegen aantal ongelukken in 2007. De auto`s waren weliswaar zichtbaarder, maar fietsers en motorrijders juist minder. In reactie hierop zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) het positieve effect van het voeren van verlichting overdag niet in twijfel te trekken. Volgens de Swov zou invoering van licht overdag in Nederland een besparing van ongeveer 35 verkeersdoden opleveren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.