Schadegarant overweegt eigen onderdelenplatform

Redactie Redactie
• Laatste update:

Schadegarant wil op deze manier meer inzicht in de keuze die de hersteller maakt. Bij Schadegarant bepalen schadeherstellers zelf bij wie ze de onderdelen betrekken en hoeveel marge ze vervolgens aan de schadestuurder afstaan. Volgens Schadegarant-directeur Johan Schoonhoven krijgen ´stuurders´ die met een verplicht platform of met een verplichte marge werken, echter een veel hogere korting. “Bijvoorbeeld Topherstel (dat onder meer stuurt namens Allianz – redactie) krijgt al vele jaren standaard 7,5% korting op de onderdelen. Ook gebeurt het dat sommige bedrijven voor een schade die ze via één van onze verzekeraars krijgen, onderdelen via Partsplan (een onderdelenplatform waarin concurrent Achmea participeert – redactie) bestellen tegen hoge korting, en vervolgens een marginale korting aan de Schadegarant-verzekeraar geven. Indirect spekken de verzekeraars dan dus een concurrent.” Schadegarant is echter van mening dat herstellers wel zelf een bepaalde keuzevrijheid moeten behouden. Daarom is deze oplossing bedacht: een platform waarop de hersteller kan kiezen uit meerdere offertes. Hij hoeft niet per se te kiezen voor de goedkoopste. “Het kan zijn dat de goedkoopste een te lange levertijd heeft of niet alle onderdelen kan leveren. Het gaat ons nog steeds om de kosten van het herstel onderaan de streep en de snelheid van repareren.” Want daar worden de schadebedrijf uiteindelijk op beoordeeld. En hoe hoger deze eXperate-rating, hoe hoger in de rangorde, en hoe meer schadewerk via Schadegarant.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Schadegarant overweegt eigen onderdelenplatform | Automotive Online

Schadegarant overweegt eigen onderdelenplatform

Redactie Redactie
• Laatste update:

Schadegarant wil op deze manier meer inzicht in de keuze die de hersteller maakt. Bij Schadegarant bepalen schadeherstellers zelf bij wie ze de onderdelen betrekken en hoeveel marge ze vervolgens aan de schadestuurder afstaan. Volgens Schadegarant-directeur Johan Schoonhoven krijgen ´stuurders´ die met een verplicht platform of met een verplichte marge werken, echter een veel hogere korting. “Bijvoorbeeld Topherstel (dat onder meer stuurt namens Allianz – redactie) krijgt al vele jaren standaard 7,5% korting op de onderdelen. Ook gebeurt het dat sommige bedrijven voor een schade die ze via één van onze verzekeraars krijgen, onderdelen via Partsplan (een onderdelenplatform waarin concurrent Achmea participeert – redactie) bestellen tegen hoge korting, en vervolgens een marginale korting aan de Schadegarant-verzekeraar geven. Indirect spekken de verzekeraars dan dus een concurrent.” Schadegarant is echter van mening dat herstellers wel zelf een bepaalde keuzevrijheid moeten behouden. Daarom is deze oplossing bedacht: een platform waarop de hersteller kan kiezen uit meerdere offertes. Hij hoeft niet per se te kiezen voor de goedkoopste. “Het kan zijn dat de goedkoopste een te lange levertijd heeft of niet alle onderdelen kan leveren. Het gaat ons nog steeds om de kosten van het herstel onderaan de streep en de snelheid van repareren.” Want daar worden de schadebedrijf uiteindelijk op beoordeeld. En hoe hoger deze eXperate-rating, hoe hoger in de rangorde, en hoe meer schadewerk via Schadegarant.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.