Bosal: levering roetfilters tijdelijk gestopt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bosal reageert hiermee op de negatieve berichten over zijn roetfilters in Duitsland.
In Duitsland wordt net als in Nederland een subsidie gegeven op de inbouw van retrofit roetfilters. Het afgelopen half jaar zijn in Duitsland verschillende merken roetfilters getest door de testinstituten TüV en Fakt. Bij een aantal tests zouden volgens de testinstituten roetfilters van GAT-Eurokat en van Bosal de vereiste norm van 30% roetreductie niet gehaald hebben. Vorige week maakte GAT al bekend dat het stopt met de levering van zijn roetfilters om ze opnieuw te testen. “Volgens het Kraftfahrt Bundesamt zouden onze roetfilters bij de laatste test niet aan de norm hebben voldaan”, zegt groepsdirecteur Dick Monté van Bosal. “Maar onze typegoedkeuring is niet ingetrokken.”
Volgens Monté hebben de verschillende testresultaten te maken met het niet volgen van het juiste procedure door de testinstituten. “Het testinstituut Fakt is verantwoordelijk voor de typegoedkeuring van onze roetfilters. Dit instituut heeft bij een Dauerlauf-test een soort inrij-procedure uitgevoerd die niet is voorgeschreven. En dan krijg je andere waarden.” “We willen niet dat er discussie is rond onze producten”, zegt Monté. “Daarom halen we ons product van de markt totdat er duidelijkheid is over de te voeren testprocedure.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bosal: levering roetfilters tijdelijk gestopt | Automotive Online

Bosal: levering roetfilters tijdelijk gestopt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bosal reageert hiermee op de negatieve berichten over zijn roetfilters in Duitsland.
In Duitsland wordt net als in Nederland een subsidie gegeven op de inbouw van retrofit roetfilters. Het afgelopen half jaar zijn in Duitsland verschillende merken roetfilters getest door de testinstituten TüV en Fakt. Bij een aantal tests zouden volgens de testinstituten roetfilters van GAT-Eurokat en van Bosal de vereiste norm van 30% roetreductie niet gehaald hebben. Vorige week maakte GAT al bekend dat het stopt met de levering van zijn roetfilters om ze opnieuw te testen. “Volgens het Kraftfahrt Bundesamt zouden onze roetfilters bij de laatste test niet aan de norm hebben voldaan”, zegt groepsdirecteur Dick Monté van Bosal. “Maar onze typegoedkeuring is niet ingetrokken.”
Volgens Monté hebben de verschillende testresultaten te maken met het niet volgen van het juiste procedure door de testinstituten. “Het testinstituut Fakt is verantwoordelijk voor de typegoedkeuring van onze roetfilters. Dit instituut heeft bij een Dauerlauf-test een soort inrij-procedure uitgevoerd die niet is voorgeschreven. En dan krijg je andere waarden.” “We willen niet dat er discussie is rond onze producten”, zegt Monté. “Daarom halen we ons product van de markt totdat er duidelijkheid is over de te voeren testprocedure.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.