Rumoer over Europese eisen autoadvertenties

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zo zou er structureel 20% van de advertentieruimte beschikbaar moeten worden gesteld voor milieukenmerken van de bewuste auto en gezondheidswaarschuwingen. Met name autobladen vrezen dat hun advertentie-inkomsten fors teruglopen als dit plan doorgaat.
“Wij zijn hier zeer op tegen omdat het ingaat tegen de vrijheid van commerciële uitingen, zegt Fiona Vening, secretaris van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV). “Samen met onze overkoepelde Europese organisatie FAEP zijn we dan ook in het geweer gekomen tegen dit voorstel. Het plan heeft nog niet de status van een wet-in-wording, maar dit willen we hoe dan ook in de kiem smoren.”
De RAI Vereniging laat weten meer in zelfregulering te zien. “In Nederland hebben we dit prima geregeld via de Reclame Codecommissie”, aldus woordvoerder Harald Bresser. “Zo wordt er niet gepronkt met dingen als topsnelheid. Het Nederlandse model zou dan ook als basis kunnen dienen voor een vergelijkbare Europese code of conduct. Dat heeft bij ons uiteraard de voorkeur boven regelgeving.
Een woordvoerder van Acea laat weten hierover al in overleg te zijn met de Europese Commissie (EC). “De Commissie heeft ons eerder gevraagd met een voorstel voor zelfregulering te komen. Dat zijn we nu aan het uitwerken, voor het einde van het jaar denken we met een plan te komen. Het voorstel voor verplichte gezondheidswaarschuwingen ligt vooralsnog bij het parlement en zelfs daar moet er nog over worden gestemd. Dit gebeurt waarschijnlijk in de week van 22 oktober. Uiteraard houden we de vinger aan de pols.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Rumoer over Europese eisen autoadvertenties | Automotive Online

Rumoer over Europese eisen autoadvertenties

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zo zou er structureel 20% van de advertentieruimte beschikbaar moeten worden gesteld voor milieukenmerken van de bewuste auto en gezondheidswaarschuwingen. Met name autobladen vrezen dat hun advertentie-inkomsten fors teruglopen als dit plan doorgaat.
“Wij zijn hier zeer op tegen omdat het ingaat tegen de vrijheid van commerciële uitingen, zegt Fiona Vening, secretaris van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV). “Samen met onze overkoepelde Europese organisatie FAEP zijn we dan ook in het geweer gekomen tegen dit voorstel. Het plan heeft nog niet de status van een wet-in-wording, maar dit willen we hoe dan ook in de kiem smoren.”
De RAI Vereniging laat weten meer in zelfregulering te zien. “In Nederland hebben we dit prima geregeld via de Reclame Codecommissie”, aldus woordvoerder Harald Bresser. “Zo wordt er niet gepronkt met dingen als topsnelheid. Het Nederlandse model zou dan ook als basis kunnen dienen voor een vergelijkbare Europese code of conduct. Dat heeft bij ons uiteraard de voorkeur boven regelgeving.
Een woordvoerder van Acea laat weten hierover al in overleg te zijn met de Europese Commissie (EC). “De Commissie heeft ons eerder gevraagd met een voorstel voor zelfregulering te komen. Dat zijn we nu aan het uitwerken, voor het einde van het jaar denken we met een plan te komen. Het voorstel voor verplichte gezondheidswaarschuwingen ligt vooralsnog bij het parlement en zelfs daar moet er nog over worden gestemd. Dit gebeurt waarschijnlijk in de week van 22 oktober. Uiteraard houden we de vinger aan de pols.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.