VNA: bpm-verlaging kost 136 miljoen euro

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Het bedrag is dus niet uit de lucht gegrepen”, aldus VNA-directeur Renate Hemerik. De vereniging heeft al in een vroeg stadium aan de minister medegedeeld dat er een forse schade wordt verwacht met de huidige regeling rond bpm-afbouw. “Jan Kees de Jager heeft niet geluisterd, hij heeft niet eens gereageerd”, vertelt Hemerik. “Natuurlijk zijn wij voorstander van kilometerbeprijzing en van de afbouw van bpm, maar die afbouw zou kostenneutraal worden doorgevoerd, dus zonder lastenverzwaring. En dat gebeurt nu niet.” Want tweedehands auto’s worden in één klap minder waard, en dat is vooral zwaar voor leasemaatschappijen, aldus Hemerik. “Want wij hebben te maken met langlopende contracten.”
Maar wordt de pijn dan niet via hercalculaties aan de klanten verzacht? “Onze leden mogen overheidsbepalingen doorberekenen, maar de vraag is hoever je daarin kunt gaan. Klanten zullen het ons niet in dank afnemen.” Verladersvereniging EVO uitte onlangs ook al stevige kritiek op de bpm-afbouw: omdat deze verlaging wordt gecompenseerd met een verhoging van de mrb, worden ondernemers er door gedupeerd, aldus deze vereniging. Ondernemers betalen immers geen bpm over hun grijze wagenpark, maar wel motorrijtuigenbelasting.