Parkeren duurder voor ‘vuile’ auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Gemeenten mogen nu zelf de hoogte van parkeertarieven bepalen, maar ze mogen de tarieven nog niet laten afhangen van de milieukenmerken van voertuigen. Het voorstel om de Gemeentewet zo aan te passen om dat mogelijk te maken, wordt waarschijnlijk in september in de ministerraad gesproken, aldus een woordvoerster van het ministerie van VROM tegen het ND.
De RAI Vereniging is niet te spreken over de plannen. “Je ziet meteen dat de termen schoon en zuinig weer door elkaar worden gehaald”, aldus Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging. “Meteen wordt er weer gepraat over ‘grote suv’s’ die meer parkeergeld moeten gaan betalen. Maar als die suv’s een dieselmotor hebben zijn ze zuinig en stoten niet veel CO2 uit. Zijn ze vervolgens voorzien van een roetfilter, dan zijn ze ook niet vervuilend. We moeten zorgen dat het publiek dat begrijpt, dit soort berichten zorgt alleen maar voor verwarring.”
Janssen wijst erop dat oude auto’s stukken vervuilender zijn. “Als je de uitstoot echt wilt aanpakken kan je beter het parkeertarief voor bijvoorbeeld oude diesels verhogen en een sloopregeling invoeren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Parkeren duurder voor ‘vuile’ auto’s | Automotive Online

Parkeren duurder voor ‘vuile’ auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Gemeenten mogen nu zelf de hoogte van parkeertarieven bepalen, maar ze mogen de tarieven nog niet laten afhangen van de milieukenmerken van voertuigen. Het voorstel om de Gemeentewet zo aan te passen om dat mogelijk te maken, wordt waarschijnlijk in september in de ministerraad gesproken, aldus een woordvoerster van het ministerie van VROM tegen het ND.
De RAI Vereniging is niet te spreken over de plannen. “Je ziet meteen dat de termen schoon en zuinig weer door elkaar worden gehaald”, aldus Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging. “Meteen wordt er weer gepraat over ‘grote suv’s’ die meer parkeergeld moeten gaan betalen. Maar als die suv’s een dieselmotor hebben zijn ze zuinig en stoten niet veel CO2 uit. Zijn ze vervolgens voorzien van een roetfilter, dan zijn ze ook niet vervuilend. We moeten zorgen dat het publiek dat begrijpt, dit soort berichten zorgt alleen maar voor verwarring.”
Janssen wijst erop dat oude auto’s stukken vervuilender zijn. “Als je de uitstoot echt wilt aanpakken kan je beter het parkeertarief voor bijvoorbeeld oude diesels verhogen en een sloopregeling invoeren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.