‘Occasionfraude’ is geen fraude

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Belastingfraude”, zegt de krant. “Klopt niet”, zegt een woordvoerder van de douane. “Die vierduizend heeft betrekking op het aantal keren dat de tegenbewijsregeling is gebruikt sinds de invoering van de nieuwe bpm-wetgeving in februari dit jaar. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van een officiële koerslijst in plaats van de bpm-tabel, of van een eigen taxatie. Bij die laatste loop je het risico dat de douane een tegen-taxatie uitvoert, maar er is niets illegaals aan. Wel willen we om eventueel misbruik te voorkomen de regels aanscherpen en vaker contra-expertises uitvoeren.”
Taxateur Frank Bolsenbroek is niet te spreken over het artikel. “De Telegraaf heeft zich enkel gebaseerd op geluiden van de RAI en de douane en heeft verzuimd taxateurs of de belangenvereniging van parallelimporteurs te bellen”, zegt hij. “Er is niets frauduleus aan om een auto lager te taxeren dan de tabel als deze zeer snel in waarde daalt. Een Audi Q7 V8 4.2 met massa’s dure opties kan binnen een week nadat hij in het buitenland op kenteken is gezet behoorlijk in waarde afnemen, waardoor import op bpm-gebied aantrekkelijk wordt. Dat de belastingdienst en Nederlandse auto-importeurs dat niet leuk vinden snap ik, maar dat maakt het nog niet illegaal. De rechter heeft dat in enkele gevallen duidelijk aangegeven.”
De Rai Vereniging is uiteraard niet blij met deze vorm van import. De vereniging ergert zich echter vooral aan de vele trucs die worden toegepast. “Auto’s worden bijvoorbeeld voordat ze worden aangeboden voorzien van kapotte bumpers. Ook worden luxe opties zoals leer en navigatiesystemen eraf gehaald”, aldus Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging. “Daardoor daalt de waarde van de auto en hoeft er minder bpm te worden betaald. Als de auto eenmaal geïmporteerd is, gaan de goede bumper en de opties er weer op en heb je in feite een auto die voor een te lage handelswaarde Nederland is binnengekomen.” Fraude wil Janssen het echter niet noemen, omdat er wettelijk weinig tegen deze manier van handelen te doen is. “Maar iedereen kan zien dat het niet deugt, en wat niet deugt moet je aanpakken”, vindt de directeur.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.