A-status BedrijfsautoRAI is zoek

Redactie Redactie
• Laatste update:

De truckfabrikanten kenden deze status toe aan Hannover en Amsterdam, die om en om een bedrijfswagenbeurs organiseren.

Door het aantal A-beurzen in te perken, houden de fabrikanten hun beursinvesteringen in de hand. Maar de bereikte kostenbeperking ging een aantal van hen niet ver genoeg, en er is nu een discussie gaande over de A-status van de BedrijfsautoRAI.

Tijdens deze discussie kwam men overigens tot een merkwaardige ontdekking: de A-status van de BedrijfsautoRAI is (net als die van Hannover trouwens) nooit officieel in een document vastgelegd, aldus een insider. De beurs hééft dus officieel geen A-status. De vraag is nu dus: moet hij die alsnog krijgen? Nee, vindt een aantal truckfabrikanten.

Fred van Putten, tegenwoordig managing director van MAN Finance International, denkt dat de zaak voor Amsterdam RAI nog niet is verloren. “Ik vind persoonlijk dat je als truckfabrikant ieder jaar een platform nodig hebt. Wij vinden bij MAN dat de RAI zijn A-status moet behouden. Natuurlijk kun je naar Oost-Europa kijken, als tweede locatie naast Hannover, maar voorlopig is dat nog geen goed alternatief voor de RAI.”

“Het is natuurlijk snel een kosten-batenverhaal”, reageert Boudewijn Heilijgers, directeur van de divisie bedrijfswagens van DaimlerChrysler. “Dan volgt een afweging die ieder merk voor zichzelf moet maken. Wij gaan zelf dit jaar wel ons complete gamma laten zien in Amsterdam, maar houden geen internationale persconferenties.”

Wijnand de Geus (secretaris RAI Auto’s) bevestigt de A-status-discussie onder de truckfabrikanten. “Er zijn fabrikanten die zeggen: je moet een belangrijke beurs hebben in Noord-Europa en één in Zuid-Europa, andere zijn het daar helemaal niet mee eens. Het zal nog wel even duren voor die discussie wordt afgerond.” Voor de BedrijfsautoRAI die dit najaar wordt gehouden heeft dat echter nauwelijks gevolgen, aldus De Geus. “De inschrijvingen lopen voor op budget, alle truckfabrikanten zullen aanwezig zijn.”

De BedrijfsautoRAI heeft ruim driehonderd exposanten. Als de zeven truckfabrikanten de A-status zouden intrekken, hoeft dat niet direct dramatische gevolgen te hebben: de verwachting is dat ze wel op de beurs aanwezig zullen zijn, zij het in bescheidener vorm. Dit kan echter ook gevolgen hebben voor de mate van aanwezigheid van andere grote exposanten, zoals opleggerfabrikanten, en via een olievlekwerking de beursbezetting verzwakken.

Anderzijds liggen er bij bijvoorbeeld reinigingsvoertuigen, brandweer en autobussen mogelijkheden om de BedrijfsautoRAI te versterken. Voor deze voertuigen werden in het verleden gespecialiseerde beurzen georganiseerd, maar die zijn in de loop der jaren gesneuveld.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

A-status BedrijfsautoRAI is zoek | Automotive Online

A-status BedrijfsautoRAI is zoek

Redactie Redactie
• Laatste update:

De truckfabrikanten kenden deze status toe aan Hannover en Amsterdam, die om en om een bedrijfswagenbeurs organiseren.

Door het aantal A-beurzen in te perken, houden de fabrikanten hun beursinvesteringen in de hand. Maar de bereikte kostenbeperking ging een aantal van hen niet ver genoeg, en er is nu een discussie gaande over de A-status van de BedrijfsautoRAI.

Tijdens deze discussie kwam men overigens tot een merkwaardige ontdekking: de A-status van de BedrijfsautoRAI is (net als die van Hannover trouwens) nooit officieel in een document vastgelegd, aldus een insider. De beurs hééft dus officieel geen A-status. De vraag is nu dus: moet hij die alsnog krijgen? Nee, vindt een aantal truckfabrikanten.

Fred van Putten, tegenwoordig managing director van MAN Finance International, denkt dat de zaak voor Amsterdam RAI nog niet is verloren. “Ik vind persoonlijk dat je als truckfabrikant ieder jaar een platform nodig hebt. Wij vinden bij MAN dat de RAI zijn A-status moet behouden. Natuurlijk kun je naar Oost-Europa kijken, als tweede locatie naast Hannover, maar voorlopig is dat nog geen goed alternatief voor de RAI.”

“Het is natuurlijk snel een kosten-batenverhaal”, reageert Boudewijn Heilijgers, directeur van de divisie bedrijfswagens van DaimlerChrysler. “Dan volgt een afweging die ieder merk voor zichzelf moet maken. Wij gaan zelf dit jaar wel ons complete gamma laten zien in Amsterdam, maar houden geen internationale persconferenties.”

Wijnand de Geus (secretaris RAI Auto’s) bevestigt de A-status-discussie onder de truckfabrikanten. “Er zijn fabrikanten die zeggen: je moet een belangrijke beurs hebben in Noord-Europa en één in Zuid-Europa, andere zijn het daar helemaal niet mee eens. Het zal nog wel even duren voor die discussie wordt afgerond.” Voor de BedrijfsautoRAI die dit najaar wordt gehouden heeft dat echter nauwelijks gevolgen, aldus De Geus. “De inschrijvingen lopen voor op budget, alle truckfabrikanten zullen aanwezig zijn.”

De BedrijfsautoRAI heeft ruim driehonderd exposanten. Als de zeven truckfabrikanten de A-status zouden intrekken, hoeft dat niet direct dramatische gevolgen te hebben: de verwachting is dat ze wel op de beurs aanwezig zullen zijn, zij het in bescheidener vorm. Dit kan echter ook gevolgen hebben voor de mate van aanwezigheid van andere grote exposanten, zoals opleggerfabrikanten, en via een olievlekwerking de beursbezetting verzwakken.

Anderzijds liggen er bij bijvoorbeeld reinigingsvoertuigen, brandweer en autobussen mogelijkheden om de BedrijfsautoRAI te versterken. Voor deze voertuigen werden in het verleden gespecialiseerde beurzen georganiseerd, maar die zijn in de loop der jaren gesneuveld.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.