Onderzoek naar gezondheidsgevaar retrofit-roetfilter

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt NRC Handelsblad. Het ministerie laat in een reactie weten deze waarschuwingen serieus te nemen en heeft het kennisinstituut TNO gevraagd een onderzoek in te stellen.

Volgens Michiel Makkee, universitair hoofddocent bij de sectie Industrial Catalysis aan de Technische Universiteit Delft, houdt een achteraf gemonteerd filter wel een deel van de grotere roetdeeltjes tegen, maar zijn de omstandigheden in zo’n filter “ideaal” voor de vorming van zeer fijne, giftige deeltjes die kanker en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Die deeltjes ontstaan juist in het roetfilter en worden er niet door tegengehouden. Makkee heeft naar eigen zeggen zijn zorgen al vorig jaar aan het ministerie kenbaar gemaakt.

Het ministerie van VROM zegt de zorgen van Makkee en anderen serieus te nemen. “TNO onderzoekt momenteel of er in bepaalde typen filters ongewenste kleine deeltjes ontstaan, of andere ongewenste schadelijke reactieproducten”, verklaart een woordvoerder.

RAI en Bovag laten in een reactie weten dat een achteraf gemonteerd roetfilter vooral ook voordelen kent. “Het gegeven dat niet alle roetdeeltjes uitgefilterd worden is al langer bekend”, aldus de brancheorganisaties. “Ook al op het moment dat het ministerie van VROM besloot om voor een subsidieregeling te kiezen. Desondanks is steeds het beeld geweest dat de retrofit-roetfilters een wezenlijke bijdrage aan het verbeteren van de luchtkwaliteit leveren. We wachten de uitkomsten van verder onderzoek af.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.