RAI-Bovag dichten bpm-gat
Nee, zeggen RAI en Bovag, die hun rekenmeesters aan het werk hebben gezet: de schade kan worden beperkt tot 500 miljoen euro. Dit idee werkt als volgt: vanaf volgend jaar wordt de bpm afgebouwd, met 12,5% per jaar. In de eerste vier jaar, tot de invoering van de km-heffing in 2012, wordt de motorrijtuigenbelasting (mrb) jaarlijks zodanig verhoogd dat de overheidsinkomsten gelijk blijven. Dit tot 2012, wanneer de mrb compleet verdwijnt en km-heffing wordt ingevoerd.
Op dat moment is de bpm echter pas voor de helft afgebouwd, en zou de staat, bij volledige invoering van de km-heffing, te veel inkomsten uit de auto halen. Dat kan echter worden gecompenseerd, menen RAI en Bovag, met een korting op de km-heffing; deze korting wordt in de jaren 2012-2015 geleidelijk afgebouwd, tegelijk met de afbouw van de bpm. De enige die er bij deze ingenieuze bpm-afbouw – ‘vluchtheuvelvariant’ gedoopt, omdat de mrb als vluchtheuvel dient – bij inschiet, is de auto-eigenaar die in de periode 2008-2012 geen nieuwe auto of jonge occasion koopt: hij betaalt wel meer mrb, maar profiteert niet van de dalende bpm.
De vluchtheuvelvariant is volgens directeur Peter Janssen van RAI Vereniging op dit moment de enige serieuze oplossing voor de problemen die samenhangen met de afbouw van de bpm.
Lees meer over het plan van RAI-Bovag in Automotive 6, die vandaag verschijnt.