Verzet tegen NMa-klacht schadesturing

Redactie Redactie
• Laatste update:

Om – als de NMa de klacht in behandeling neemt – de juridische procedure te kunnen financieren, hebben de initiatiefnemers de Stichting Eerlijk Schadeherstel in het leven geroepen. Dat niet iedere schadehersteller even gelukkig is met de klacht, bleek afgelopen donderdag: een groep schadeherstellers kwam toen bijeen ten huize van Focwa om over de zaak te spreken. Volgens een goed ingevoerde bron waren daarbij ook diverse regiovoorzitters van de sectie schadeherstel van de brancheorganisatie aanwezig. Volgens Jan Koolen, secretaris van Focwa sectie Schadeherstel, staat de brancheorganisatie zelf neutraal in de NMa-kwestie. “De verdeling is ruwweg fifty:fifty, sommige bedrijven profiteren van de schadesturing, andere niet. We behartigen de belangen van al onze leden, niet van een deel van hen. Welk standpunt we ook zouden innemen, we doen het altijd verkeerd.” Er zijn naar schatting vijf- tot zeshonderd schadeherstelbedrijven die profiteren van de schadesturing. Opmerkelijk is ook dat Loyens & Loeff zich via zijn nieuwsbrief in de discussie heeft gemengd. Volgens het belastingadvies- en advocatenkantoor lijkt de kans op succes van de Stichting Eerlijk Schadeherstel niet groot. Een eerdere klacht van GlasGarage tegen het principe van schadesturing (uit 1998) – waarbij Carglass en een aantal verzekeraars in de beklaagdenbank stonden – werd door de NMa niet in behandeling genomen, aldus L&L. Loyens & Loeff meldt ook dat Schadegarant in 2000 een ontheffing van de NMa kreeg voor de eventuele mededingingsbeperking die het gevolg zou zijn van de samenwerking van de verzekeraars in Schadegarant.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.