Focwa autoruitbedrijven: twee keer geel is rood
De mystery-man beoordeelt onder andere ontvangst, bewegwijzering, parkeervoorzieningen, en de uitstraling aan binnen- en buitenzijde van het pand.
Het onderzoek bestaat uit twee stappen. Bare Associates, dat het onderzoek uitvoert, stuurt elk Focwa autoruitherstelbedrijf eerst een vragenlijst. De antwoorden resulteren in een puntenscore met verbeteradviezen. De tweede stap is het bezoek. Binnen tien dagen na het bezoek ontvangt het autoruitherstelbedrijf de rapportage. Als blijkt dat men zich niet aan de gedragsregels houdt, laat de Focwa dit weten. Binnen drie maanden volgt dan een herhalingsbezoek, waarbij geldt: twee keer geel is rood. Het onderzoek zal periodiek worden herhaald.
Volgens Focwa hebben verzekeraars gevraagd om een betere controle op de naleving van gedragsregels en toelatingseisen en een passend sanctiebeleid. Tot de eisen waaraan de bedrijven moeten voldoen behoren eisen op het gebied van opleidingen, gereedschappen, verzekeringen, uitstraling en wijze waarop de klanten worden ontvangen.
Daarnaast is men verplicht een gedragscode na te leven ten aanzien van zaken als eigen risico beleid, respecteren van polisvoorwaarden, repareren waar reparatie mogelijk is en hergebruik van materialen.
Bij de vakgroep Focwa autoruitherstelbedrijven zijn 245 bedrijven aangesloten: naast zestig onafhankelijke autoruitherstellers zijn dat alle vestigingen van Autotaalglas, Carglass en GlasGarage. Glassconnect heeft het lidmaatschap aangevraagd.