Garantie vervalt bij retrofit inbouw

Redactie Redactie
• Laatste update:

Niet bepaald een stimulans om daar dan als consument mee te beginnen. De consumentengids waarschuwt in zijn jongste nummer zijn lezers dan ook hier rekening mee te houden. Citroën laat bijvoorbeeld weten geen zin hebben om risico te lopen bij de inbouw van een filter in een Xsara Picasso of een Berlingo. Ook de importeurs van Renault, Peugeot en Mercedes melden desgevraagd dat zij de garantie laten vervallen als een retrofit-filter wordt geïnstalleerd. “Er worden door dit filter (een Twin Tec, redactie) in te bouwen buiten ons om, dingen aan de auto veranderd. Wij weigeren daar de eventuele gevolgen van te dragen”, aldus een woordvoerder van Citroën Nederland. “We zijn nu aan het kijken of we zelf een filter gaan ontwikkelen. Dat is echter nog niet zeker.” Cees Boutens van de RAI Vereniging is op de hoogte van de garantieweigering. “Gelukkig zijn er ook veel merken die actief bezig zijn met retrofit, denk aan Volvo”, zegt hij. “Als vereniging staan wij dan ook nog steeds voor deze campagne. Als individuele leden daar niet in meegaan is dat jammer, maar ook weer niet verwonderlijk. Je wijzigt natuurlijk wel wat aan de auto. We hebben VROM dan ook uitgelegd dat dit een meerjarenplan is.” Dick Monté, directielid van Bosal, is verbaasd. “Ik zou wel eens willen weten wat er dan stuk zou kunnen gaan door zo’n filter. Alle typegoedgekeurde filters hebben een test van 4.000 km moeten ondergaan.” Bij LeasePlan, dat bij wijze van pilot retrofit-roetfilters plaatste op honderd auto’s, is de ervaring dat Renault, Peugeot en Citroën bij de meeste modellen niet meewerken. “Met uitzondering van enkele modellen bij Renault zijn er geen goedgekeurde filters beschikbaar voor deze merken”, aldus directeur operations Bert de Graaff. Dat betekent onder meer dat er geen subsidie kan worden gekregen; en de garantie vervalt wanneer er een niet-goedgekeurd filter wordt geplaatst.

Garantie vervalt bij retrofit inbouw | Automotive Online

Garantie vervalt bij retrofit inbouw

Redactie Redactie
• Laatste update:

Niet bepaald een stimulans om daar dan als consument mee te beginnen. De consumentengids waarschuwt in zijn jongste nummer zijn lezers dan ook hier rekening mee te houden. Citroën laat bijvoorbeeld weten geen zin hebben om risico te lopen bij de inbouw van een filter in een Xsara Picasso of een Berlingo. Ook de importeurs van Renault, Peugeot en Mercedes melden desgevraagd dat zij de garantie laten vervallen als een retrofit-filter wordt geïnstalleerd. “Er worden door dit filter (een Twin Tec, redactie) in te bouwen buiten ons om, dingen aan de auto veranderd. Wij weigeren daar de eventuele gevolgen van te dragen”, aldus een woordvoerder van Citroën Nederland. “We zijn nu aan het kijken of we zelf een filter gaan ontwikkelen. Dat is echter nog niet zeker.” Cees Boutens van de RAI Vereniging is op de hoogte van de garantieweigering. “Gelukkig zijn er ook veel merken die actief bezig zijn met retrofit, denk aan Volvo”, zegt hij. “Als vereniging staan wij dan ook nog steeds voor deze campagne. Als individuele leden daar niet in meegaan is dat jammer, maar ook weer niet verwonderlijk. Je wijzigt natuurlijk wel wat aan de auto. We hebben VROM dan ook uitgelegd dat dit een meerjarenplan is.” Dick Monté, directielid van Bosal, is verbaasd. “Ik zou wel eens willen weten wat er dan stuk zou kunnen gaan door zo’n filter. Alle typegoedgekeurde filters hebben een test van 4.000 km moeten ondergaan.” Bij LeasePlan, dat bij wijze van pilot retrofit-roetfilters plaatste op honderd auto’s, is de ervaring dat Renault, Peugeot en Citroën bij de meeste modellen niet meewerken. “Met uitzondering van enkele modellen bij Renault zijn er geen goedgekeurde filters beschikbaar voor deze merken”, aldus directeur operations Bert de Graaff. Dat betekent onder meer dat er geen subsidie kan worden gekregen; en de garantie vervalt wanneer er een niet-goedgekeurd filter wordt geplaatst.