Tweede Kamer pakt milieulabel aan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op dit moment zijn de labels nog gebaseerd op het relatieve verbruik van de auto’s, waarbij het gaat om het verbruik ten opzichte van vergelijkbare auto’s. Sommige importeurs roepen al langer om een label gerelateerd aan absoluut verbruik, omdat dit makkelijker aan klanten is uit te leggen. In een andere motie riep de Kamer de regering op bij de volgende begroting concrete voorstellen te doen voor het verder differentiëren van de bpm, en mogelijk ook de motorrijtuigenbelasting, zodat kopers van schone en zuinige auto’s minder betalen dan de kopers van auto’s met een grotere milieubelasting. Hierbij vindt de Kamer ook dat niet alleen hybrides, die nu forse kortingen op de bpm krijgen, voordeel verdienen, maar ook auto’s die rijden op aardgas biobrandstof of mogelijk zelfs waterstof. Staatssecretaris Van Geel laat in een reactie te weten wat te voelen voor meer bpm-differentiatie, maar is minder enthousiast over een absoluut energielabel. “Ik wil weten wat het grootste milieueffect heeft en dat weet ik op dit moment niet”, aldus Van Geel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Tweede Kamer pakt milieulabel aan | Automotive Online

Tweede Kamer pakt milieulabel aan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op dit moment zijn de labels nog gebaseerd op het relatieve verbruik van de auto’s, waarbij het gaat om het verbruik ten opzichte van vergelijkbare auto’s. Sommige importeurs roepen al langer om een label gerelateerd aan absoluut verbruik, omdat dit makkelijker aan klanten is uit te leggen. In een andere motie riep de Kamer de regering op bij de volgende begroting concrete voorstellen te doen voor het verder differentiëren van de bpm, en mogelijk ook de motorrijtuigenbelasting, zodat kopers van schone en zuinige auto’s minder betalen dan de kopers van auto’s met een grotere milieubelasting. Hierbij vindt de Kamer ook dat niet alleen hybrides, die nu forse kortingen op de bpm krijgen, voordeel verdienen, maar ook auto’s die rijden op aardgas biobrandstof of mogelijk zelfs waterstof. Staatssecretaris Van Geel laat in een reactie te weten wat te voelen voor meer bpm-differentiatie, maar is minder enthousiast over een absoluut energielabel. “Ik wil weten wat het grootste milieueffect heeft en dat weet ik op dit moment niet”, aldus Van Geel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.