‘Teruggaaf bpm loont nauwelijks’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ze zijn alle van op of na 16 oktober 2006, omdat voor auto’s die daarvoor op kenteken zijn gezet de teruggaaf niet geldt.

“We hebben eerst de duurdere auto’s vergeleken en daarvan de dieselvariant: bij deze categorie is de bpm het hoogst, dus zou je ook de grootste verschillen moeten zien”, vertelt Joost Klaren van Autotelex. Hij neemt als voorbeeld een Mercedes E-klasse 320 CDI: op basis van Autotelex-gegevens is hiervoor een handelswaarde van € 43.000 euro berekend, met inbegrip van de bpm-teruggaaf. In Duitsland vond Klaren een soortgelijke auto voor € 59.000 op een occasionsite. Deze auto zal in het nieuwe jaar zo’n € 55.000 waard zijn. Haal hier nog de marge voor verkoop vanaf, en je houdt een handelswaarde over van € 48.000. Zo’n vijfduizend euro verschil dus.

Naarmate de bpm-druk minder wordt – bijvoorbeeld bij benzine-uitvoeringen en bij goedkopere volumemodellen – worden de verschillen in handelsprijzen kleiner. Voor een Opel Zafira 1.9 uit Nederland berekende Klaren een Nederlandse handelswaarde inclusief teruggaaf van € 15.250; voor een Belgische variant berekent Autotelex een handelswaarde € 13.500. “Deze auto kun je dus beter importeren”, aldus Klaren.

Lees meer over de bpm-teruggaaf in Automotive 1, die 11 januari verschijnt

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.