RAI-Bovag: onzinverhaal over suv’s
Onder politici ontstond hierover ophef: de autolobby is er maar weer eens in geslaagd om ‘Europa’ voor zijn karretje te spannen, was de teneur van de commentaren.
Allemaal onzin, zeggen RAI Vereniging en Bovag nu. Ze zijn in de wet- en regelgeving gedoken en wat blijkt: de Euro-5 roetnormen gelden straks, op 1 september 2009, gewoon ook voor suv’s. De enige uitzondering die het parlement heeft gemaakt is dat de norm voor NOx-uitstoot voor een bepaalde categorie zware dieselauto’s met specifiek sociaal nut (bijvoorbeeld invalidenbusjes) tijdelijk ongewijzigd blijft. Het gaat om dieselauto’s met minimaal zeven zitplaatsen en een ledig gewicht van minstens tweeduizend kilogram, aldus Ellen von Koczian, die namens RAI Vereniging de politieke lobby voert.
Een enkele suv voldoet ook aan de voor de ‘sociale busjes’ gemaakte uitzonderingsvoorwaarden (2.000 kg, zeven zitplaatsen) en ontspringt dus de Euro-5-dans, voorzover het om NOx gaat. “Maar voor 99 van de 100 suv’s gelden gewoon de normale uitstootnormen”, zegt RAI-directeur Peter Jansen mede namens Bovag. Hij wijt de verwarring aan de ingewikkelde regelgeving vanuit Brussel.