EU ‘sluit’ weigerachtige autofabrikanten

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Eindelijk pakt de commissie hard door”, aldus een insider die Automotive sprak.

De commissie wil weigerachtige fabrikanten geen typegoedkeuringen meer geven, zodat zij geen nieuwe auto’s meer op de markt kunnen brengen. Zij wil dit regelen via de Euro 5 Verordening, waarin de emissienormen voor typegoedkeuring worden vastgelegd; de norm wordt volgens VROM waarschijnlijk in 2010 van kracht.

Het Europese parlement zal nog dit jaar over het Commissievoorstel beslissen, waarna de raad van verkeersministers de eindbeslissing neemt. De kans op verzet in het parlement lijkt klein. In de raad van ministers is deze groter: de grote autolanden willen wel eens gevoelig zijn voor de lobby van hun autofabrikanten. “Maar in dit geval zijn er nauwelijks argumenten te bedenken waarom zij kunnen weigeren”, aldus een betrokkene.

Al in 1985 werd in Europese wetgeving vastgelegd dat autofabrikanten hun technische gegevens ook ter beschikking moeten stellen van partijen buiten hun eigen kanaal. In de loop der jaren deden zij dit dikwijls echter niet, of tegen onaantrekkelijke voorwaarden (kosten). Begin deze eeuw deed onder meer de Cecra – een soort Europese Bovag – een beroep op de Commissie om meer druk op de autofabrikanten te zetten. Dit resulteerde erin dat in de jongste richtlijn voor typegoedkeuringen werd opgenomen dat technische informatie ter beschikking moet worden gesteld voorzover zij betrekking heeft op veiligheid en uitstoot.

Als de nu voorgestelde maatregel word doorgevoerd, is dat gunstig voor het vrije kanaal. Dealers kunnen ook profiteren, namelijk bij onderhoud en reparatie van vreemd-merk auto’s. Bovendien kun je zeggen dat het hen minder afhankelijk maakt: een dealer die wordt opgezegd en wil doorgaan als een merkspecialist, maar die geen erkend reparateur wil worden, kan toch nog aan zijn technische informatie komen. De meeste dealers zullen het vrijkomen van technische informatie van hun merk echter negatief beoordelen: het ‘verdunt’ een van hun usp’s.

De autofabrikanten zijn kritisch over de plannen van de Commissie. “Technische gegevens hebben niets te maken met typegoedkeuringen”, zegt Ivan Hodac van de ACEA (de Europese vereniging van autofabrikanten) in Automotive News Europe. Peugeot-baas Frédéric Saint-Geours vindt het wonderlijk dat technische gegevens en vervuilingsnormen op één hoop worden gegooid.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.