Westerlingen: ratrace in China

Redactie Redactie
• Laatste update:

Aldus Henri Stolwijk, onze verslaggever ter plekke.

De belangstelling van westerse fabrikanten is logisch: volgens de economische denktank Global Insight zal de autoproductie in China de komende vijf jaar stijgen tot 9,7 miljoen exemplaren. Daarmee komt het land op de wereldranglijst van autoproducenten op de derde plek, na Japan (10,9 miljoen) en de Verenigde Staten (12,5 miljoen). Duitsland volgt met 6,1 miljoen voertuigen, Zuid-Korea met 4,1 miljoen stuks.

Wie in China van de partij wil zijn, moet zorgen voor lokale productie. Dat gaat razendsnel: Ford kan eind 2006 jaarlijks 410.000 auto’s bouwen voor de diverse merken uit eigen stal, tegen 20.000 in 2003. Aan de vooravond van Auto China 206 opende DaimlerChrysler een vernieuwde fabriek in de buurt van Beijing, waar per jaar onder meer 20.000 exemplaren van de E-klasse gebouwd zullen worden voor de Chinese markt. In dezelfde fabriek wordt de luxueuze Chrysler 300C gebouwd.

“De markt voor luxueuze auto’s in China stijgt extreem hard. Wij verwachten dat de verkoop de komende drie jaar zal verdrievoudigen. Wij willen daarbij zijn”, aldus topman Dieter Zetsche van DaimlerChrysler. Zijn bedrijf werkt samen met BAIC: samenwerkingsverbanden met lokale productenten zijn verplicht om toegang te krijgen tot China. De Nederlandse fabrikant Spyker ziet ook kansen in China: er zijn inmiddels vier officiële dealers aangesteld in steden als Beijing en Shanghai; uitbreiding zit volgens general manager Marten Schilte van Spyker of China Ltd. in de pijplijn.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.