Belangstelling voor retrofilters vrijwel nul
Om de belangstelling voor het retrofitten te vergroten, komt het ministerie van VROM met een mediaoffensief op radio en tv, als onderdeel van de overkoepelende campagne ‘Een schonere lucht komt niet uit de hemel vallen’. Ook komen er billboards langs snelwegen en posters op tankstations. De campagne loopt van 13 november tot en met 17 december en van 27 december tot en met 28 januari.
Tot dusverre hebben 3.319 autobedrijven zich aangemeld als roetfilterinbouwstation. Zij hebben gemiddeld 0,058 roetfilter mogen monteren.
De grote vraag is nu: gaat de retrofit-montage alsnog op gang komen? Dat zou kunnen, als de tot voor kort beperkte beschikbaarheid van de retrofilters en/of de onbekendheid van de consument met deze materie de oorzaken zijn van de tegenvallende cijfers. Het kan echter ook zijn dat de consument niet bereid is om in een retrofilter te investeren. In dat geval is de reclamecampagne weggegooid geld. Of anders geformuleerd: dan wordt het subsidiepotje in ieder geval nog ergens voor gebruikt.