Politiek: apk-frequentie mag omlaag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Alleen Wouter Bos (PvdA) en André Rouvoet (ChristenUnie) houden nog een slag om de arm. Maar als uit Europese onderzoeken blijkt dat minder vaak keuren niet van invloed is op milieu en verkeersveiligheid, staat ook voor hen niets de halvering van de apk-frequentie in de weg. “Als het kan, vooral minder”, aldus Bos.
Dit nieuws valt samen met de resultaten van een onderzoek van Bovag, RAI en Veilig Verkeer Nederland, waaruit blijkt dat een behoorlijk aantal auto’s bij de apk wordt afgekeurd. Dit onderzoek is gedaan bij vier apk-stations, die in de periode juli-september samen meer dan 12.800 personenauto’s hebben gekeurd. De resultaten: van de drie jaar oude personenauto’s heeft 18% dermate grote technische gebreken aan banden, remmen, stuur en verlichting dat afkeuren nodig is, bij vijf jaar oude auto’s is dat 24%, bij zeven jaar oude auto’s 32%. Volgens de Bovag is uit het onderzoek bovendien gebleken dat 57% van de automobilisten de hen voorgeschreven onderhoudsbeurten niet laat uitvoeren en van apk naar apk rijdt. Als de frequentie van deze keuring wordt verlaagd, blijven auto’s dus langer met de geconstateerde gebreken rondrijden.

Politiek: apk-frequentie mag omlaag | Automotive Online

Politiek: apk-frequentie mag omlaag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Alleen Wouter Bos (PvdA) en André Rouvoet (ChristenUnie) houden nog een slag om de arm. Maar als uit Europese onderzoeken blijkt dat minder vaak keuren niet van invloed is op milieu en verkeersveiligheid, staat ook voor hen niets de halvering van de apk-frequentie in de weg. “Als het kan, vooral minder”, aldus Bos.
Dit nieuws valt samen met de resultaten van een onderzoek van Bovag, RAI en Veilig Verkeer Nederland, waaruit blijkt dat een behoorlijk aantal auto’s bij de apk wordt afgekeurd. Dit onderzoek is gedaan bij vier apk-stations, die in de periode juli-september samen meer dan 12.800 personenauto’s hebben gekeurd. De resultaten: van de drie jaar oude personenauto’s heeft 18% dermate grote technische gebreken aan banden, remmen, stuur en verlichting dat afkeuren nodig is, bij vijf jaar oude auto’s is dat 24%, bij zeven jaar oude auto’s 32%. Volgens de Bovag is uit het onderzoek bovendien gebleken dat 57% van de automobilisten de hen voorgeschreven onderhoudsbeurten niet laat uitvoeren en van apk naar apk rijdt. Als de frequentie van deze keuring wordt verlaagd, blijven auto’s dus langer met de geconstateerde gebreken rondrijden.