Bpm-teruggave bij export ineens nabij

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt advocatenkantoor Loyens en Loeff.
Het is de brancheorganisaties al jarenlang een doorn in het oog dat Nederlandse autobedrijven slecht met het buitenland kunnen concurreren waar het gaat om het aanbieden van occasions: De Nederlandse zijn altijd veel duurder vanwege de bpm die er ooit over is betaald.

Het voorstel houdt in dat bij de bpm-heffing van gebruikte auto’s de werkelijke afschrijving het uitgangspunt wordt. “Desgewenst kan echter gebruik worden gemaakt van een percentage volgens een forfaitaire tabel. Hiermee is ook op dit punt de strijdigheid met het Europese recht verholpen”, meldt minister Zalm in het aangepaste voorstel. Dit gaat vast met een bloedend hart: de budgettaire derving, voor de overheid welteverstaan, van de voorgestelde wijziging bedraagt volgens het Ministerie van Financiën € 5 miljoen in 2007, oplopend tot € 14 miljoen in 2011 en structureel € 66 miljoen in 2026.

De voorgestelde teruggaafregeling zal gelden voor motorvoertuigen met een registratiedatum of datum van aanvang van het gebruik van de weg in Nederland op of na 16 oktober 2006 en uitsluitend bij export naar een lidstaat van de Europese Unie of een staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte.

Leo Bingen, de fiscale man van de RAi-vereniging, laat in een eerste reactie weten `bijzonder blij`, te zijn met dit nieuws. “Met dit dossier ben ik al vijftien jaar bezig, eerst bij Bovag en daarna in mijn huidige functie. Bij mij heerst lichte euforie.” Het plan moet nog door de Tweede Kamer, maar het lijkt Bingen `bijzonder onwaarschijnlijk`, dat het nu nog wordt afgeschoten.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bpm-teruggave bij export ineens nabij | Automotive Online

Bpm-teruggave bij export ineens nabij

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt advocatenkantoor Loyens en Loeff.
Het is de brancheorganisaties al jarenlang een doorn in het oog dat Nederlandse autobedrijven slecht met het buitenland kunnen concurreren waar het gaat om het aanbieden van occasions: De Nederlandse zijn altijd veel duurder vanwege de bpm die er ooit over is betaald.

Het voorstel houdt in dat bij de bpm-heffing van gebruikte auto’s de werkelijke afschrijving het uitgangspunt wordt. “Desgewenst kan echter gebruik worden gemaakt van een percentage volgens een forfaitaire tabel. Hiermee is ook op dit punt de strijdigheid met het Europese recht verholpen”, meldt minister Zalm in het aangepaste voorstel. Dit gaat vast met een bloedend hart: de budgettaire derving, voor de overheid welteverstaan, van de voorgestelde wijziging bedraagt volgens het Ministerie van Financiën € 5 miljoen in 2007, oplopend tot € 14 miljoen in 2011 en structureel € 66 miljoen in 2026.

De voorgestelde teruggaafregeling zal gelden voor motorvoertuigen met een registratiedatum of datum van aanvang van het gebruik van de weg in Nederland op of na 16 oktober 2006 en uitsluitend bij export naar een lidstaat van de Europese Unie of een staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte.

Leo Bingen, de fiscale man van de RAi-vereniging, laat in een eerste reactie weten `bijzonder blij`, te zijn met dit nieuws. “Met dit dossier ben ik al vijftien jaar bezig, eerst bij Bovag en daarna in mijn huidige functie. Bij mij heerst lichte euforie.” Het plan moet nog door de Tweede Kamer, maar het lijkt Bingen `bijzonder onwaarschijnlijk`, dat het nu nog wordt afgeschoten.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.