Raad van State raadde bpm-voorstel af

Redactie Redactie
• Laatste update:

“De belasting wordt ook niet voor een evenredig deel teruggegeven bij export of het voortijdig tenietgaan van een auto (op Nederlands kenteken, redactie) en wordt ook niet naar tijdsgelang teruggegeven als de auto niet of lange tijd in het buitenland wordt gebruikt”, aldus de Raad van State. “Zo blijft een verschil in heffingsgrondslag bestaan tussen auto’s met een Nederlands en met een buitenlands kenteken. Dit verschil behoeft een redelijke en objectieve rechtvaardiging.” En die is er dus niet, meent het orgaan.

Bovag en Rai zien dit als een boost waar zij al jaren voor strijden: bpm-teruggave bij export. “Dat was voor ons het belangrijkste gevolg van dit wetsvoorstel”, zegt Leo Bingen van de Rai Vereniging. “Als je tijdsevenredig bpm heft op buitenlandse auto’s, moet je dat ook voor Nederlandse auto’s doen, wil je geen rechtsongelijkheid creëren.” De fiscale man van de Bovag, Rogier Kuin, is het daar mee eens. “We zagen door dit wetsvoorstel al goede kansen om te pleiten in Den Haag voor bpm-teruggave bij export. Dit advies van de Raad van State is een enorme steun in de rug.”

Minister Zalm heeft in een reactie richting de raad laten weten dat hij meent dat de manier van heffen misschien anders is, maar dat de grondslag, naar zijn mening, dezelfde is: aanwezigheid van de auto op de Nederland weg. Ook laat hij weten dat “met dit voorstel een wezenlijk budgettair belang is gemoeid”. “De voorgestelde invoering van een tijdsevenredige bpm voorkomt een budgettaire derving; in die zin is het budgettaire aspect hoofddoelstelling van ook dit onderdeel van het Belastingplan 2007.” In normaal Nederlands: onze belangrijkste reden om het zo doen, is dat het ons te veel geld kost als we het niet zo doen.

De volgende halte is de Tweede Kamer, waarbij het afwachten is of die genoegen neemt met deze uitleg van Zalm. Advies van de Raad van State weegt zwaar, als een minister dat negeert moet hij dat goed motiveren. Het is nu aan de Kamer om te beoordelen of Zalm dat gedaan heeft. De kans dat het voorstel van Zalm het haalt is reëel, maar het is verre van zeker. Het is nu onderdeel van een politiek spel, die uitkomst hangt van hoe de verscheidene partijen ertegenover staan. Gezien de verkiezingen worden de plannen versneld behandeld, de verwachting is dat alle belastingplannen eind oktober door de beide Kamers zijn geloodst.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.