Dichten BPM-gat biedt leasing een super-opening

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deze situatie ontstaat wanneer het recent ontstane BPM-gat wordt gedicht op de wijze zoals vandaag in een plan van Financiën is bekendgemaakt.

Financiën heeft volgens bedrijfsjurist Loyens & Loeff het volgende voorgesteld: voor niet in Nederland geregistreerde auto’s die ‘niet duurzaam’ door een Nederlander of Nederlandse organisatie worden gebruikt, geldt een BPM-tarief van 0,57% per maand van de netto catalogusprijs voor benzineauto’s (dus 36 x 0,57% = 21% over drie jaar). Duurzaam betekent dat de periode van feitelijke terbeschikkingstelling (van de auto) aan de persoon meer bedraagt dan drie jaar.
Voor diesels is het tarief 0,74% per maand, voor motoren 0,25% per maand. De auto is na afloop van de Nederlandse gebruiksperiode zonder BPM-druk verkoopbaar in het buitenland. Als de auto in Nederland blijft, moet het restant van de BPM worden voldaan.

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat het voor Nederlandse leasemaatschappijen aantrekkelijk wordt om in het buitenland auto’s te gaan kopen. Dat is voor Nederlandse dealers een weinig aanlokkelijk vooruitzicht. Automotive heeft een aantal specialisten gevraagd naar deze kwestie te kijken, morgen informeren wij u verder. Uiteraard is uw reactie ook hieronder welkom.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.