Eurotax: PRO-tijden? Niet zo relevant

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hiermee heeft het systeem Audatex van ADP voor het eerst in zijn bestaan een concurrent.
“We wilden niet langer wachten tot de Technische Advies Commissie (TAC) de knoop had doorgehakt of we nu wel of niet de beschikking krijgen over de PRO-tijden”, aldus Ploegmakers. “De markt heeft nú behoefte aan een twee aanbieder. Ons systeem is zeer makkelijk toe te passen en een stuk goedkoper. Je praat over een derde tot een kwart van de prijs van Audatex, voor zowel het abonnement als de prijs voor een calculatie.”

De uitkomsten van de calculaties verschillen volgens de directeur nauwelijks. “Ja, we gaan uit van flatrates. Maar je hoort al van schadeherstellers, importeurs en schade-experts dat die PRO-tijden steeds minder relevant worden. We stellen daarom het nut ervan ter discussie. Nederland is het enige land in Europa dat er mee werkt. Niet voor niets krijgen Focwa-leden een bonus als ze PRO-tijden invullen. Uit zichzelf doen ze het steeds minder. Ik begrijp de houding van Focwa sowieso niet. Ze staan niet te springen om ons systeem in te voeren, in tegenstelling tot hun achterban, die er wel behoefte aan heeft. Wij zorgen nota bene voor meer marge voor de schadehersteller. Je bent toch als Focwa belangenbehartiger? Ik heb daar op dit punt zo mijn twijfels over.”

Voorlopig is het systeem alleen toepasbaar voor de niet gestuurde schadestroom, verzekeraars willen er nog niet mee werken. Ploegmakers: “Daar ligt voorlopig de crux. Verzekeraars verzetten zich. Ik weet niet waarom, misschien moeten jullie ze dat eens vragen.” Dat doen we. Johan Schoonhoven, hoe zit dat? “Ja ik hoor ook dat wij ons ‘verzetten’. Ik weet niet waar dat vandaan komt, wij verwelkomen juist een tweede aanbieder”, aldus de directeur van Schadegarant. “Ik zeg niet dat we het gaan gebruiken; eerst maar eens kijken naar de technische toepassingen. Maar wij zijn zeker niet tegen.”

“Nou oké, ze zijn wat afwachtend”, reageert Ploegmakers op zijn beurt. “Hun systeem is natuurlijk van boven tot beneden geënt op Audatex, dat zet je niet zomaar om.” Hij wil geen harde verwachtingen uitspreken waar het gaat om aantallen. “Nu is het één visser in een vijver vol vis. Maar we gaan meedoen en hoe meer vis we pakken, hoe beter.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.