Laadpaalindustrie sorteert voor op doorbraak EV

Redactie Redactie
• Laatste update:

De opvattingen over de manier waarop een winstgevend laadnetwerk moet worden ingericht lopen sterk uiteen.

Automotive publiceerde een analyse van de laadpaalbranche.

Bij laadspecialist The New Motion heerst de mening dat je je auto oplaadt als je thuis of op kantoor bent, maar niet onderweg. Voor Autobinck reden om in The New Motion te stappen, en niet in een aanbieder van snelladen langs de snelweg.

Hans Kwaad, chief business development officer bij de Autobinck Group, stelt bovendien dat de laadkosten in de publieke ruimte ondoorzichtig zijn. “Langs de snelweg worden relatief hoge bedragen gevraagd, terwijl je je kunt afvragen hoe vaak je nu echt zonder stroom zit. Snelwegladen is vooral bestemd voor noodscenario’s en vakantiegangers. Is een businessmodel te baseren op vakantieverkeer?”

Energiebelasting

Ook een incentive vanuit de overheid door bijvoorbeeld de energiebelasting voor EV-rijders af te schaffen wordt als belangrijke prikkel gezien. Volgens Mark Schreurs, oprichter van Mistergreen, zijn de tarieven die worden gehanteerd voor het teruggeven en afnemen van energie aan het net scheef. “Iemand met zonnepanelen krijgt vijf cent per kWh wanneer hij die stroom aan het net geeft. Maar als hij bij een openbare laadpaal vervolgens oplaadt, stroom terugkoopt dus, moet hij er opeens belasting over betalen en dan kost het hem 20 cent per kWh.” 

Verder in het artikel dat morgen in Automotive 7 wordt gepubliceerd, maar nu al online te lezen is:

Krijgt Allego wel of geen overheidssteun? 
• Laadpaalleverancier en -exploitant Allego, een dochter van netbeheerder Alliander, wordt door criticasters gezien als de facto nevenactiviteit van een overheidsbedrijf. Is dit terecht?
Een overzicht van de gemeenten met de meeste laadpalen.
Hoe lang gaan de laadpalen waar nu miljoenen in worden gestopt eigenlijk mee?
Hebben we nog wel laadpalen in de openbare ruimte nodig als de actieradius groot genoeg is om de dag door te komen?
Voorstanders van snelwegladen aan het woord.
• Waar zijn de miljoeneninvesteringen naartoe gegaan?

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Laadpaalindustrie sorteert voor op doorbraak EV | Automotive Online

Laadpaalindustrie sorteert voor op doorbraak EV

Redactie Redactie
• Laatste update:

De opvattingen over de manier waarop een winstgevend laadnetwerk moet worden ingericht lopen sterk uiteen.

Automotive publiceerde een analyse van de laadpaalbranche.

Bij laadspecialist The New Motion heerst de mening dat je je auto oplaadt als je thuis of op kantoor bent, maar niet onderweg. Voor Autobinck reden om in The New Motion te stappen, en niet in een aanbieder van snelladen langs de snelweg.

Hans Kwaad, chief business development officer bij de Autobinck Group, stelt bovendien dat de laadkosten in de publieke ruimte ondoorzichtig zijn. “Langs de snelweg worden relatief hoge bedragen gevraagd, terwijl je je kunt afvragen hoe vaak je nu echt zonder stroom zit. Snelwegladen is vooral bestemd voor noodscenario’s en vakantiegangers. Is een businessmodel te baseren op vakantieverkeer?”

Energiebelasting

Ook een incentive vanuit de overheid door bijvoorbeeld de energiebelasting voor EV-rijders af te schaffen wordt als belangrijke prikkel gezien. Volgens Mark Schreurs, oprichter van Mistergreen, zijn de tarieven die worden gehanteerd voor het teruggeven en afnemen van energie aan het net scheef. “Iemand met zonnepanelen krijgt vijf cent per kWh wanneer hij die stroom aan het net geeft. Maar als hij bij een openbare laadpaal vervolgens oplaadt, stroom terugkoopt dus, moet hij er opeens belasting over betalen en dan kost het hem 20 cent per kWh.” 

Verder in het artikel dat morgen in Automotive 7 wordt gepubliceerd, maar nu al online te lezen is:

Krijgt Allego wel of geen overheidssteun? 
• Laadpaalleverancier en -exploitant Allego, een dochter van netbeheerder Alliander, wordt door criticasters gezien als de facto nevenactiviteit van een overheidsbedrijf. Is dit terecht?
Een overzicht van de gemeenten met de meeste laadpalen.
Hoe lang gaan de laadpalen waar nu miljoenen in worden gestopt eigenlijk mee?
Hebben we nog wel laadpalen in de openbare ruimte nodig als de actieradius groot genoeg is om de dag door te komen?
Voorstanders van snelwegladen aan het woord.
• Waar zijn de miljoeneninvesteringen naartoe gegaan?

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.