Centraal Beheer lanceert snelle hagelschade scanner

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij hagelcalamiteiten worden voortaan twee mobiele hagelschadescanners ingezet. Die zijn ontwikkeld door het Duitse bedrijf Adomea, in samenwerking met de wereldwijde schadehersteller CSI. In Duitsland en de Verenigde Staten worden de scanners al enkele jaren toegepast door diverse verzekeraars.

Het scansysteem kan worden vervoerd en ingezet in overdekte ruimtes. Met zeventien camera`s wordt de schade onder meer met behulp van geprojecteerde strepen in de cabine, digitaal in beeld gebracht; de data wordt vervolgens omgezet in een berekening van het schadebedrag. Het rapport is voor de schadehersteller direct beschikbaar in Dispatch, het schadeafhandelingsysteem van Achmea.

Snelheid
De hagelschadescanner wordt voorlopig op proef ingezet. De belangrijkste drijfveer om de nieuwe techniek aan te schaffen, is snellere dienstverlening, zegt Pieter Louter, directievoorzitter van Centraal Beheer. “We zetten de scan in bij hagelcalamiteiten waarbij door een lokale bui op grote schaal hagelschade aan auto`s ontstaat. Klanten willen dan snel weten waar ze aan toe zijn.”

Met de Miko, zoals de scanner wordt genoemd, kan in vijf minuten de hagelschade aan een auto nauwkeurig worden vastgesteld. “Een expert of hersteller zou gemiddeld 30-45 minuten nodig hebben om eenzelfde soort rapport te maken”, zegt Louter.

Objectieve schadebepaling
Snelheid is dus de belangrijkste dijfveer om het systeem in te zetten. En hoe zit het met de kosten? “Met de scanner wordt schade preciezer vastgesteld. Het zou kunnen dat het schadebedrag dan hoger wordt omdat je meer ziet, maar onze ervaring is dat de scan juist kostenbesparend werkt. Schade-experts maken namelijk een schatting en hanteren daarvoor een marge, omdat je niet alles kunt zien”, zegt Louter.

Volgens René Franke van Adomea kan met het systeem 90 procent van alle gangbare auto’s worden gescand. Theo Woudstra, manager claimsorganisatie bij Achmea, stelt dat met de twee scanners de tijd om hagelschade te calculeren wordt teruggebracht tot een tiende van wat het nu is. “En voor de schadehersteller verandert er verder niets. Hij krijgt het rapport gewoon in Dispatch toegestuurd en kan aan de slag.”

Centraal Beheer demonstreerde de scanner vrijdag tijdens de Kleine-Deukjes-Dagen, waar jaarlijks in twee dagen zo’n drieduizend auto’s van maximaal drie kleine deukjes worden ontdaan. 

Hagelschade wordt een steeds vaker voorkomende calamiteit; voorspellingen gaan volgens Achmea uit van een verdubbeling van het aantal hagelbuien in de toekomst. Momenteel zijn er twee tot drie grote buien per jaar. De hagelbuien zouden ook de oorzaak zijn van het stijgende aantal scadecalculaties.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Centraal Beheer lanceert snelle hagelschade scanner | Automotive Online

Centraal Beheer lanceert snelle hagelschade scanner

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij hagelcalamiteiten worden voortaan twee mobiele hagelschadescanners ingezet. Die zijn ontwikkeld door het Duitse bedrijf Adomea, in samenwerking met de wereldwijde schadehersteller CSI. In Duitsland en de Verenigde Staten worden de scanners al enkele jaren toegepast door diverse verzekeraars.

Het scansysteem kan worden vervoerd en ingezet in overdekte ruimtes. Met zeventien camera`s wordt de schade onder meer met behulp van geprojecteerde strepen in de cabine, digitaal in beeld gebracht; de data wordt vervolgens omgezet in een berekening van het schadebedrag. Het rapport is voor de schadehersteller direct beschikbaar in Dispatch, het schadeafhandelingsysteem van Achmea.

Snelheid
De hagelschadescanner wordt voorlopig op proef ingezet. De belangrijkste drijfveer om de nieuwe techniek aan te schaffen, is snellere dienstverlening, zegt Pieter Louter, directievoorzitter van Centraal Beheer. “We zetten de scan in bij hagelcalamiteiten waarbij door een lokale bui op grote schaal hagelschade aan auto`s ontstaat. Klanten willen dan snel weten waar ze aan toe zijn.”

Met de Miko, zoals de scanner wordt genoemd, kan in vijf minuten de hagelschade aan een auto nauwkeurig worden vastgesteld. “Een expert of hersteller zou gemiddeld 30-45 minuten nodig hebben om eenzelfde soort rapport te maken”, zegt Louter.

Objectieve schadebepaling
Snelheid is dus de belangrijkste dijfveer om het systeem in te zetten. En hoe zit het met de kosten? “Met de scanner wordt schade preciezer vastgesteld. Het zou kunnen dat het schadebedrag dan hoger wordt omdat je meer ziet, maar onze ervaring is dat de scan juist kostenbesparend werkt. Schade-experts maken namelijk een schatting en hanteren daarvoor een marge, omdat je niet alles kunt zien”, zegt Louter.

Volgens René Franke van Adomea kan met het systeem 90 procent van alle gangbare auto’s worden gescand. Theo Woudstra, manager claimsorganisatie bij Achmea, stelt dat met de twee scanners de tijd om hagelschade te calculeren wordt teruggebracht tot een tiende van wat het nu is. “En voor de schadehersteller verandert er verder niets. Hij krijgt het rapport gewoon in Dispatch toegestuurd en kan aan de slag.”

Centraal Beheer demonstreerde de scanner vrijdag tijdens de Kleine-Deukjes-Dagen, waar jaarlijks in twee dagen zo’n drieduizend auto’s van maximaal drie kleine deukjes worden ontdaan. 

Hagelschade wordt een steeds vaker voorkomende calamiteit; voorspellingen gaan volgens Achmea uit van een verdubbeling van het aantal hagelbuien in de toekomst. Momenteel zijn er twee tot drie grote buien per jaar. De hagelbuien zouden ook de oorzaak zijn van het stijgende aantal scadecalculaties.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.