‘Kilometerheffing is lastig, maar effectief in filebestrijding’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit de literatuurstudie Kansrijk Mobiliteitsbeleid van het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), die gebaseerd is op bestaande kennis.

Bovag staat bekend als groot voorstander van kilometerbeprijzing, maar het zittende kabinet heeft ruime tijd geleden al aangegeven hier niet voor open te staan. Paul de Waal, woordvoerder bij Bovag, pleit voor nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van rekeningrijden. “De resultaten van deze studie zijn interessant, maar zeker niet nieuw. Het document is een compilatie van allerlei bestaande literatuur, soms ook verouderde onderzoeken, rekensommen en data. Bovendien is de onzekerheidsmarge groot. Deze gebruikte onderzoeken gaan nog steeds uit van de plannen van Eurlings, terwijl de techniek inmiddels veel verder is doorontwikkeld. Op basis van de nieuwe inzichten moet je opnieuw afwegen: wegen de investeringen op tegen de baten? Met andere maatschappelijke organisaties zit Bovag in een werkgroep van  de SER die dat aan het onderzoeken is.”

In de studie is niet alleen gekeken naar maatregelen die mobiliteit sneller, comfortabeler, goedkoper of toegankelijker maken; er is ook gekeken naar beleid dat files, ongelukken, milieuschade en gezondheidsschade tegengaat.

Vooral een congestieheffing kan effectief zijn in het bevorderen van de doorstroming, maar roept onduidelijkheid en onzekerheid op bij automobilisten. Lees meer op Fleet&Mobility

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Kilometerheffing is lastig, maar effectief in filebestrijding’ | Automotive Online

‘Kilometerheffing is lastig, maar effectief in filebestrijding’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit de literatuurstudie Kansrijk Mobiliteitsbeleid van het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), die gebaseerd is op bestaande kennis.

Bovag staat bekend als groot voorstander van kilometerbeprijzing, maar het zittende kabinet heeft ruime tijd geleden al aangegeven hier niet voor open te staan. Paul de Waal, woordvoerder bij Bovag, pleit voor nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van rekeningrijden. “De resultaten van deze studie zijn interessant, maar zeker niet nieuw. Het document is een compilatie van allerlei bestaande literatuur, soms ook verouderde onderzoeken, rekensommen en data. Bovendien is de onzekerheidsmarge groot. Deze gebruikte onderzoeken gaan nog steeds uit van de plannen van Eurlings, terwijl de techniek inmiddels veel verder is doorontwikkeld. Op basis van de nieuwe inzichten moet je opnieuw afwegen: wegen de investeringen op tegen de baten? Met andere maatschappelijke organisaties zit Bovag in een werkgroep van  de SER die dat aan het onderzoeken is.”

In de studie is niet alleen gekeken naar maatregelen die mobiliteit sneller, comfortabeler, goedkoper of toegankelijker maken; er is ook gekeken naar beleid dat files, ongelukken, milieuschade en gezondheidsschade tegengaat.

Vooral een congestieheffing kan effectief zijn in het bevorderen van de doorstroming, maar roept onduidelijkheid en onzekerheid op bij automobilisten. Lees meer op Fleet&Mobility

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.