Innovatielab: in stapjes naar een grote vooruitgang

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tango lanceerde de eerste onbemande tankstations in Nederland, waarna ook de gevestigde orde volgde. En nieuwe partijen, zoals de ANWB – waarvan Routemobiel weer een luis in de pels werd. De overeenkomst tussen beide initiatieven is dat ze de jarenlange conventies in oligopolie doorbraken.

Mazzel
Sinds enige tijd is Muller investeerder in een concept dat de supermarktbranche aanpakt: Picnic. Een gratis bezorgservice van kruidenierswaren. En de producten zijn vaak goedkoper dan in de supermarkt. “Bij Tango konden wij concurreren omdat we veel minder ruimte nodig hadden dan de gangbare tankplaatsen – we hadden immers geen shop en minder pompen nodig omdat de tanktijd per pomp laag was. Bij Routemobiel maakten we gebruik van een bestaand pechhulpnetwerk dat nog niet op de consumentenmarkt werd gebruikt. En bij Picnic bestellen we rechtstreeks bij de DC’s waardoor we het hele logistieke traject daarna missen – in tegenstelling tot bezorgservice van supermarkten waarbij de producten uit de supermarkt komen. En omdat we de bestelling pas doen als hij bij ons binnenkomt, wordt er nooit te veel besteld”, vertelde Muller.

Er kwam dus geen rocket science aan te pas. “Je moet ook altijd een beetje mazzel hebben. Je weet niet alles van tevoren. Als je een nieuw concept lanceert, heb je 70 procent kans op slagen – niet meer. Ook niet als je zelf denkt dat je op 100 procent zit.”

Baanbrekend
De lessen van Muller sloten naadloos aan op de pitches die eerder die dag werden gegeven. Zeker niet allemaal baanbrekende ideeën (autodeelconcept Stapp.in, internet-of-things-toepassingen van Clickey, Beamrz voor rit- en autodelen, telematicaconcept Sparc en Ibeacons via leverancier Orangebob, waarvan die laatste de meest vernieuwende is) – maar wel concepten die al toepasbaar zijn en op een of andere manier daarmee op korte termijn het businessmodel van de aanwezige autobedrijven kunnen veranderen dan wel verbeteren. En die ondernemers op andere wegen kunnen wijzen. Zo zijn er op de universele markt al diverse pilots met telematica, maar die komen volgens veel aanwezigen nog niet uit de verf.

Experimenten
Zonder de pilots en experimenten komt er echter ook nooit een goed eindproduct. “Je kunt tegenwoordig niet meer wachten tot morgen. Innovaties komen snel”, zei ook de andere keynote speaker, Maurice Geraets van NXP. Deze chipleverancier is betrokken bij een V2X-pilot, waarbij V2X staat voor de communicatie tussen voertuig en zijn omgeving. Die pilot loopt al enige tijd en doordat er mee is gestart, wordt het concept telkens beter. “Of de autonoom rijdende auto uiteindelijk voldoende rekenkracht heeft om door drukke centra met veel verkeersdeelnemers te rijden, weten we nu nog niet. We zien wel dat de communicatie tussen het voertuig en de omgeving steeds beter wordt, mede omdat de rekenkracht steeds groter wordt.”

Het zijn kleine stappen voorwaarts die uiteindelijk tot een grote vooruitgang leiden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Innovatielab: in stapjes naar een grote vooruitgang | Automotive Online

Innovatielab: in stapjes naar een grote vooruitgang

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tango lanceerde de eerste onbemande tankstations in Nederland, waarna ook de gevestigde orde volgde. En nieuwe partijen, zoals de ANWB – waarvan Routemobiel weer een luis in de pels werd. De overeenkomst tussen beide initiatieven is dat ze de jarenlange conventies in oligopolie doorbraken.

Mazzel
Sinds enige tijd is Muller investeerder in een concept dat de supermarktbranche aanpakt: Picnic. Een gratis bezorgservice van kruidenierswaren. En de producten zijn vaak goedkoper dan in de supermarkt. “Bij Tango konden wij concurreren omdat we veel minder ruimte nodig hadden dan de gangbare tankplaatsen – we hadden immers geen shop en minder pompen nodig omdat de tanktijd per pomp laag was. Bij Routemobiel maakten we gebruik van een bestaand pechhulpnetwerk dat nog niet op de consumentenmarkt werd gebruikt. En bij Picnic bestellen we rechtstreeks bij de DC’s waardoor we het hele logistieke traject daarna missen – in tegenstelling tot bezorgservice van supermarkten waarbij de producten uit de supermarkt komen. En omdat we de bestelling pas doen als hij bij ons binnenkomt, wordt er nooit te veel besteld”, vertelde Muller.

Er kwam dus geen rocket science aan te pas. “Je moet ook altijd een beetje mazzel hebben. Je weet niet alles van tevoren. Als je een nieuw concept lanceert, heb je 70 procent kans op slagen – niet meer. Ook niet als je zelf denkt dat je op 100 procent zit.”

Baanbrekend
De lessen van Muller sloten naadloos aan op de pitches die eerder die dag werden gegeven. Zeker niet allemaal baanbrekende ideeën (autodeelconcept Stapp.in, internet-of-things-toepassingen van Clickey, Beamrz voor rit- en autodelen, telematicaconcept Sparc en Ibeacons via leverancier Orangebob, waarvan die laatste de meest vernieuwende is) – maar wel concepten die al toepasbaar zijn en op een of andere manier daarmee op korte termijn het businessmodel van de aanwezige autobedrijven kunnen veranderen dan wel verbeteren. En die ondernemers op andere wegen kunnen wijzen. Zo zijn er op de universele markt al diverse pilots met telematica, maar die komen volgens veel aanwezigen nog niet uit de verf.

Experimenten
Zonder de pilots en experimenten komt er echter ook nooit een goed eindproduct. “Je kunt tegenwoordig niet meer wachten tot morgen. Innovaties komen snel”, zei ook de andere keynote speaker, Maurice Geraets van NXP. Deze chipleverancier is betrokken bij een V2X-pilot, waarbij V2X staat voor de communicatie tussen voertuig en zijn omgeving. Die pilot loopt al enige tijd en doordat er mee is gestart, wordt het concept telkens beter. “Of de autonoom rijdende auto uiteindelijk voldoende rekenkracht heeft om door drukke centra met veel verkeersdeelnemers te rijden, weten we nu nog niet. We zien wel dat de communicatie tussen het voertuig en de omgeving steeds beter wordt, mede omdat de rekenkracht steeds groter wordt.”

Het zijn kleine stappen voorwaarts die uiteindelijk tot een grote vooruitgang leiden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.