Blekxtoon (Group Auto): overnamepaniek bleek onterecht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met de persoonlijke aandacht die deze ondernemers hun klanten geven, onderscheidt Group Auto zich van de grootmachten in onderdelenland”, zei directeur Freek Blekxtoon in zijn toespraak.

Blekxtoon constateert dat het na de grote overnamegolf onder grossiers en hun distributeurs in de afgelopen twee jaar, nu wat rustiger is geworden in de markt voor automaterialen. “Er ontstond paniek in de markt toen Sator grossiers ging overnemen, ook bij Group Auto. Wij hebben toen besloten eerst rustig te gaan bekijken wat voor gevolgen deze overnames door onze hoofdleverancier zouden kunnen hebben. Achteraf bleek die paniek niet terecht. We worden nog steeds goed beleverd door Sator en tegen goede condities.”

Weinig verloop
Op dit moment telt Group Auto 48 aangesloten grossiersbedrijven. In het afgelopen jaar namen er zeven afscheid nadat er in 2014 zestien nieuwe leden bij waren gekomen. Van de bedrijven die afscheid namen, werden de meesten verkocht. Novatech in Friesland besloot als enige de overstap te maken naar het Partspoint-kamp en sloot zich aan bij AD Benelux.

“Gezien de paniek die er was, valt het aantal verschuivingen binnen Group Auto erg mee. Er zitten daarnaast ook weer nieuwe leden in de pijplijn”, aldus Blekxtoon.

In zijn toespraak blikte Blekxtoon verder terug op de andere paniekmomenten die zijn organisatie sinds 1991 overleefde. Zoals het ontstaan van Group Auto Nederland uit de opsplitsing van Grossiersgroep IKO in AD Nederland, Vrooam en Incam. Ook stond hij stil bij de vele wisselingen in hoofdleverancier die onderzocht zijn en waarvan een deel ook plaatsvond.

AD Benelux
Zo onthulde Blekxtoon onder meer dat er rond 2010 vergevorderde plannen waren om te gaan samenwerken met AD Benelux, maar dat die pas in een laat stadium werden afgeblazen. Daarna volgde nog een kortstondige samenwerking met Doyen, waarna de overname van Kühne door Sator ervoor zorgde dat Fource de nieuwe hoofdleverancier werd.

Omdat 100 procent loyaliteit volgens Blekxtoon niet bestaat in de auto-onderdelen, bedankte hij onder meer Motor-Parts en leverancier van het eerste uur: de mensen van Kavo Parts voor de jarenlange samenwerking.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Blekxtoon (Group Auto): overnamepaniek bleek onterecht | Automotive Online

Blekxtoon (Group Auto): overnamepaniek bleek onterecht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met de persoonlijke aandacht die deze ondernemers hun klanten geven, onderscheidt Group Auto zich van de grootmachten in onderdelenland”, zei directeur Freek Blekxtoon in zijn toespraak.

Blekxtoon constateert dat het na de grote overnamegolf onder grossiers en hun distributeurs in de afgelopen twee jaar, nu wat rustiger is geworden in de markt voor automaterialen. “Er ontstond paniek in de markt toen Sator grossiers ging overnemen, ook bij Group Auto. Wij hebben toen besloten eerst rustig te gaan bekijken wat voor gevolgen deze overnames door onze hoofdleverancier zouden kunnen hebben. Achteraf bleek die paniek niet terecht. We worden nog steeds goed beleverd door Sator en tegen goede condities.”

Weinig verloop
Op dit moment telt Group Auto 48 aangesloten grossiersbedrijven. In het afgelopen jaar namen er zeven afscheid nadat er in 2014 zestien nieuwe leden bij waren gekomen. Van de bedrijven die afscheid namen, werden de meesten verkocht. Novatech in Friesland besloot als enige de overstap te maken naar het Partspoint-kamp en sloot zich aan bij AD Benelux.

“Gezien de paniek die er was, valt het aantal verschuivingen binnen Group Auto erg mee. Er zitten daarnaast ook weer nieuwe leden in de pijplijn”, aldus Blekxtoon.

In zijn toespraak blikte Blekxtoon verder terug op de andere paniekmomenten die zijn organisatie sinds 1991 overleefde. Zoals het ontstaan van Group Auto Nederland uit de opsplitsing van Grossiersgroep IKO in AD Nederland, Vrooam en Incam. Ook stond hij stil bij de vele wisselingen in hoofdleverancier die onderzocht zijn en waarvan een deel ook plaatsvond.

AD Benelux
Zo onthulde Blekxtoon onder meer dat er rond 2010 vergevorderde plannen waren om te gaan samenwerken met AD Benelux, maar dat die pas in een laat stadium werden afgeblazen. Daarna volgde nog een kortstondige samenwerking met Doyen, waarna de overname van Kühne door Sator ervoor zorgde dat Fource de nieuwe hoofdleverancier werd.

Omdat 100 procent loyaliteit volgens Blekxtoon niet bestaat in de auto-onderdelen, bedankte hij onder meer Motor-Parts en leverancier van het eerste uur: de mensen van Kavo Parts voor de jarenlange samenwerking.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.