‘Renault roept 15 duizend auto’s terug om filterprobleem’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vorige week werd er een inval gedaan bij Renault en is er een onderzoek ingesteld naar mogelijke onregelmatigheden bij zijn dieselauto`s. 
 
De minister benadrukt dat Renault niet het enige merk is dat te veel uitstoot, maar noemt verder geen namen. Ook is niet duidelijk om welke modellen en uitvoeringen van Renault het gaat. “Renault roept voertuigen terug om het filtersysteem te controleren en aan te passen zodat dit ook werkt als het heel heet is of als het kouder is dan 17 graden. Dat is namelijk het moment dat het filtersysteem niet meer werkte”, aldus Royal. De aanpassing neemt ongeveer een halve dag per auto in beslag, meldt persbureau Reuters

`RDE is illegaal`
Royal zei verder in het interview dat de emissietests moeten worden gebaseerd op praktijksituaties, ongeacht wat de buitentemperatuur is. De roep om de invoering van Real Driving Emissions (RDE) tests wordt luider nu verschillende automerken onder de loep worden genomen om hun NOx-uitstoot. Zo kwam gisteren ook Opel onder vuur te liggen. 

Vandaag laat branchevereniging Acea nogmaals weten dat er snel duidelijkheid moet komen over hoe de Europese RDE-richtlijnen eruit zullen komen te zien.

Uit een juridisch onderzoek dat de Britse krant The Guardian heeft ingezien, blijkt echter dat de invoering van de RDE-richtlijnen juridisch niet houdbaar is. De voorgestelde richtlijnen staan namelijk toe dat autofabrikanten tot 2019 twee keer zoveel NOx mogen uitstoten als de Euro 6-norm en vanaf 2021 voor altijd tot vijftig procent meer. In de oorspronkelijke Euro 6-wetgeving staat echter dat uitstoot progressief moet worden teruggebracht. 

‘Renault roept 15 duizend auto’s terug om filterprobleem’ | Automotive Online

‘Renault roept 15 duizend auto’s terug om filterprobleem’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vorige week werd er een inval gedaan bij Renault en is er een onderzoek ingesteld naar mogelijke onregelmatigheden bij zijn dieselauto`s. 
 
De minister benadrukt dat Renault niet het enige merk is dat te veel uitstoot, maar noemt verder geen namen. Ook is niet duidelijk om welke modellen en uitvoeringen van Renault het gaat. “Renault roept voertuigen terug om het filtersysteem te controleren en aan te passen zodat dit ook werkt als het heel heet is of als het kouder is dan 17 graden. Dat is namelijk het moment dat het filtersysteem niet meer werkte”, aldus Royal. De aanpassing neemt ongeveer een halve dag per auto in beslag, meldt persbureau Reuters

`RDE is illegaal`
Royal zei verder in het interview dat de emissietests moeten worden gebaseerd op praktijksituaties, ongeacht wat de buitentemperatuur is. De roep om de invoering van Real Driving Emissions (RDE) tests wordt luider nu verschillende automerken onder de loep worden genomen om hun NOx-uitstoot. Zo kwam gisteren ook Opel onder vuur te liggen. 

Vandaag laat branchevereniging Acea nogmaals weten dat er snel duidelijkheid moet komen over hoe de Europese RDE-richtlijnen eruit zullen komen te zien.

Uit een juridisch onderzoek dat de Britse krant The Guardian heeft ingezien, blijkt echter dat de invoering van de RDE-richtlijnen juridisch niet houdbaar is. De voorgestelde richtlijnen staan namelijk toe dat autofabrikanten tot 2019 twee keer zoveel NOx mogen uitstoten als de Euro 6-norm en vanaf 2021 voor altijd tot vijftig procent meer. In de oorspronkelijke Euro 6-wetgeving staat echter dat uitstoot progressief moet worden teruggebracht.