Keukenconcept als invulling voor showroomruimte

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bruin is voor Cars & Kitchens een samenwerking gestart met Küchen Treff Benelux, een nieuw opgericht dochterbedrijf van Küchen Treff Duitsland. Hij richt zich met het concept bijvoorbeeld op autobedrijven die hun dealerschap zijn verloren of dealers die een te ruime showroom hebben. Autobedrijven kunnen op deze manier leegstand in hun vastgoed invullen met een nieuwe activiteit.

Geen franchise
Het keukenconcept werkt op licentiebasis, legt Bruin uit. “Ik wilde in ieder geval geen dure franchise opzetten, daar zitten autobedrijven niet op te wachten. Ze kunnen via ons hun ruimte verhuren aan een andere ondernemer, of zelf de keukenshowroom bestieren. Als het autobedrijf zelf de keukenactiviteiten wil doen, zal daar wel een speciaal getrainde salesmedewerker op moeten worden gezet. Wij beschikken over een database met potentiële ondernemers in de keukenbranche en verkopers. Want hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen de branches, kan een autoverkoper niet zomaar een keuken verkopen, net zoals een keukenman niet de taal van autosales spreekt.”

De Dijk eerste vestiging
Op 8 januari wordt de eerste pilotvestiging officieel geopend bij Renault-dealer Autobedrijf De Dijk in Enkhuizen. Officieus is de keukenzaak echter al geopend. DGA Vincent Fijma heeft er de De Dijk Keukens voor opgericht en een salesmedewerker aangenomen. 

Fijma nam vijf jaar geleden het autobedrijf over en is sinds een jaar ook eigenaar van het pand, dat uit de jaren negentig stamt. “De autosector is veranderd en onze showroom is voor deze tijd te groot geworden. We draaien nu goed, maar we zien dat er minder vraag is naar onderhoud en de showroomfunctie is minder belangrijk geworden. We gingen dus op zoek naar een nieuwe activiteit”, vertelt Fijma. “We wilden ons committeren aan Renault en er daarom niet een ander merk bij gaan doen. Toen Jan Bruin ons benaderde, sprak zijn idee ons aan.”

Kruisbestuiving
De Dijk heeft nog steeds één bedrijfsingang, maar de showroom is nu verdeeld in drie secties, vertelt Leon Knijn. Hij is binnen De Dijk aangesteld als projectleider. “We hebben een duidelijke scheiding met een eigen beleving voor de auto’s, scootmobielen (ook een nieuwe activiteit van het bedrijf, red) en de keukens. Maar er is ook inkijk tussen de afdelingen, dus de drempel is laag om even te gaan kijken. Op die manier verwachten we een kruisbestuiving te krijgen. Klanten die wachten op hun auto, kunnen in de autoshowroom, maar ook in de keukenshowroom gaan zitten. Daar krijgen ze koffie uit een verse bonenautomaat en kunnen bijvoorbeeld meteen informeren naar nieuwe apparatuur, of een nieuw aanrechtblad.”

Bruin voert op dit moment gesprekken met zo’n elf ondernemers en hoopt op den duur uit te groeien naar 32 vestigingen verspreid door Nederland.

Het is niet de eerste keer dat de autobranche en de keukenbranche met elkaar in aanraking komen. Eric Berkhof, dga van dealerholding Van Mossel, ging in 2013 in zee met Ben Mandemakers voor de overname van J&T Autolease en Directlease.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Keukenconcept als invulling voor showroomruimte | Automotive Online

Keukenconcept als invulling voor showroomruimte

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bruin is voor Cars & Kitchens een samenwerking gestart met Küchen Treff Benelux, een nieuw opgericht dochterbedrijf van Küchen Treff Duitsland. Hij richt zich met het concept bijvoorbeeld op autobedrijven die hun dealerschap zijn verloren of dealers die een te ruime showroom hebben. Autobedrijven kunnen op deze manier leegstand in hun vastgoed invullen met een nieuwe activiteit.

Geen franchise
Het keukenconcept werkt op licentiebasis, legt Bruin uit. “Ik wilde in ieder geval geen dure franchise opzetten, daar zitten autobedrijven niet op te wachten. Ze kunnen via ons hun ruimte verhuren aan een andere ondernemer, of zelf de keukenshowroom bestieren. Als het autobedrijf zelf de keukenactiviteiten wil doen, zal daar wel een speciaal getrainde salesmedewerker op moeten worden gezet. Wij beschikken over een database met potentiële ondernemers in de keukenbranche en verkopers. Want hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen de branches, kan een autoverkoper niet zomaar een keuken verkopen, net zoals een keukenman niet de taal van autosales spreekt.”

De Dijk eerste vestiging
Op 8 januari wordt de eerste pilotvestiging officieel geopend bij Renault-dealer Autobedrijf De Dijk in Enkhuizen. Officieus is de keukenzaak echter al geopend. DGA Vincent Fijma heeft er de De Dijk Keukens voor opgericht en een salesmedewerker aangenomen. 

Fijma nam vijf jaar geleden het autobedrijf over en is sinds een jaar ook eigenaar van het pand, dat uit de jaren negentig stamt. “De autosector is veranderd en onze showroom is voor deze tijd te groot geworden. We draaien nu goed, maar we zien dat er minder vraag is naar onderhoud en de showroomfunctie is minder belangrijk geworden. We gingen dus op zoek naar een nieuwe activiteit”, vertelt Fijma. “We wilden ons committeren aan Renault en er daarom niet een ander merk bij gaan doen. Toen Jan Bruin ons benaderde, sprak zijn idee ons aan.”

Kruisbestuiving
De Dijk heeft nog steeds één bedrijfsingang, maar de showroom is nu verdeeld in drie secties, vertelt Leon Knijn. Hij is binnen De Dijk aangesteld als projectleider. “We hebben een duidelijke scheiding met een eigen beleving voor de auto’s, scootmobielen (ook een nieuwe activiteit van het bedrijf, red) en de keukens. Maar er is ook inkijk tussen de afdelingen, dus de drempel is laag om even te gaan kijken. Op die manier verwachten we een kruisbestuiving te krijgen. Klanten die wachten op hun auto, kunnen in de autoshowroom, maar ook in de keukenshowroom gaan zitten. Daar krijgen ze koffie uit een verse bonenautomaat en kunnen bijvoorbeeld meteen informeren naar nieuwe apparatuur, of een nieuw aanrechtblad.”

Bruin voert op dit moment gesprekken met zo’n elf ondernemers en hoopt op den duur uit te groeien naar 32 vestigingen verspreid door Nederland.

Het is niet de eerste keer dat de autobranche en de keukenbranche met elkaar in aanraking komen. Eric Berkhof, dga van dealerholding Van Mossel, ging in 2013 in zee met Ben Mandemakers voor de overname van J&T Autolease en Directlease.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.