Rechtszaken bpm-import kosten Fiscus miljoenen

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Wij hebben momenteel 8.500 beroepen lopen tegen bpm-naheffingen op importauto’s door de belastingdienst. En we winnen ze zo goed als allemaal”, zegt Joost Verhoeven van juridisch dienstverlener Netcar aan Automotive. Bij het bepalen van de bpm op een importauto ontstaat regelmatig discussie tussen de aangever en de Belastingdienst.
Het komt geregeld voor dat de Belastingdienst zelf de auto een hogere waarde toebedeelt (en hoe hoger de importwaarde, hoe hoger het te betalen bedrag aan rest-bpm). “Het gaat soms maar om enkele honderden euro’s”, zegt Frank Bolsenbroek, oprichter van juridisch dienstverlener Euro Auto Logic.

No cure, no pay
Krijgt klager gelijk, dan heeft hij niet alleen voordeel van de lagere rest-bpm, maar heeft hij ook recht op een proceskostenvergoeding die kan oplopen tot 1.200 euro. “En beroepen worden vaak gegrond verklaard, zodat veel bedrijven zaken op basis van no cure, no pay aannemen”, zegt Bolsenbroek, die inschat dat er momenteel meer dan 10 duizend beroepen lopen bij rechtbanken en gerechtshoven.

Doorn in het oog
Staatssecretaris Eric Wiebes schrijft in zijn Autobrief aan de Tweede Kamer dat deze praktijken hem een doorn in het oog zijn. “De laatste jaren zien we de adviserende taxateur opkomen. Bepaalde taxateurs gaan in beroep tegen iedere naheffing, hoe klein het bedrag aan naheffing ook is. Vaak zijn zij puur uit op de proceskostenvergoeding.”

Lees het gehele artikel in Automotive 9, die hier online te lezen is.

Frank Bolsenbroek geeft morgen een presentatie over de import van occasions tijdens de Remarketing Lounge in het Van der Valk hotel Almere.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Rechtszaken bpm-import kosten Fiscus miljoenen | Automotive Online

Rechtszaken bpm-import kosten Fiscus miljoenen

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Wij hebben momenteel 8.500 beroepen lopen tegen bpm-naheffingen op importauto’s door de belastingdienst. En we winnen ze zo goed als allemaal”, zegt Joost Verhoeven van juridisch dienstverlener Netcar aan Automotive. Bij het bepalen van de bpm op een importauto ontstaat regelmatig discussie tussen de aangever en de Belastingdienst.
Het komt geregeld voor dat de Belastingdienst zelf de auto een hogere waarde toebedeelt (en hoe hoger de importwaarde, hoe hoger het te betalen bedrag aan rest-bpm). “Het gaat soms maar om enkele honderden euro’s”, zegt Frank Bolsenbroek, oprichter van juridisch dienstverlener Euro Auto Logic.

No cure, no pay
Krijgt klager gelijk, dan heeft hij niet alleen voordeel van de lagere rest-bpm, maar heeft hij ook recht op een proceskostenvergoeding die kan oplopen tot 1.200 euro. “En beroepen worden vaak gegrond verklaard, zodat veel bedrijven zaken op basis van no cure, no pay aannemen”, zegt Bolsenbroek, die inschat dat er momenteel meer dan 10 duizend beroepen lopen bij rechtbanken en gerechtshoven.

Doorn in het oog
Staatssecretaris Eric Wiebes schrijft in zijn Autobrief aan de Tweede Kamer dat deze praktijken hem een doorn in het oog zijn. “De laatste jaren zien we de adviserende taxateur opkomen. Bepaalde taxateurs gaan in beroep tegen iedere naheffing, hoe klein het bedrag aan naheffing ook is. Vaak zijn zij puur uit op de proceskostenvergoeding.”

Lees het gehele artikel in Automotive 9, die hier online te lezen is.

Frank Bolsenbroek geeft morgen een presentatie over de import van occasions tijdens de Remarketing Lounge in het Van der Valk hotel Almere.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.