‘Ferrari meer dan een fun-aandeel’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van oudsher zijn automerken riskante beleggingen. “Het gemak waarmee autofabrikanten imagoschade oplopen en hun merk een deuk krijgt – denk aan technische mankementen, terugroepacties – noopt tot voorzichtigheid”, stelt Richard Hilgert, automotive-analist bij Morningstar. 

Hilgert neigt ernaar het aandeel Ferrari een ‘wide moat’ toe te dichten. Dat betekent dat het aandeel een verwacht concurrentievoordeel heeft op dat van andere automerken. Maar hij houdt een slag om de arm. “Op dit moment heeft Ferrari nog niet alle financiële gegevens gepubliceerd om de grootte van zijn concurrentievoordeel te kunnen meten.”

Lees de hele analyse van de beursgang van Ferrari in Automotive Management 8

Dongfeng top, Peugeot flop
Morningstar zette voor Automotive de waarderingen van de beursaandelen van alle automerken op een rij. Abonnees kunnen het overzicht bekijken in de rubriek Feiten & cijfers. Dit is op basis van de beurskoersen eind juli.

Volgens Morningstar is het aandeel van Peugeot overgewaardeerd en dat van Dongfeng ondergewaardeerd. De Chinese fabrikant heeft een groot concurrentievoordeel (en krijgt een vijf sterren rating van Morningstar). Toch kreeg Dongfeng de afgelopen dagen van alle automerken de hardste klappen. De koers kelderde van 9 Hongkong dollar eind juli naar 7,2 HK dollar vandaag.

Gisteren zorgden berichten over tegenvallende economie in China voor een koersval op alle aandelenbeurzen. Vanochtend krabbelen de meeste beurzen op, maar in China zet de koersval door, meldt het FD