Investeringen drukken winst dataleverancier VWE

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2014 daalde de omzet van VWE van 12,9 naar 11,7 miljoen euro. Het resultaat voor belasting daalde van 1,7 miljoen naar 764 duizend euro. Geen reden tot zorgen, aldus VWE-directeur Piet Renses. Voor dit jaar verwacht hij een ongeveer gelijk resultaat. “We hebben veel tijd en energie gestopt in de strategische heroriëntatie. We hebben een sterke positie op de exportmarkt, maar dat is een markt die krimpt. Door productverbreding maken we het bedrijf klaar voor de toekomst. Dat kost geld, zoveel is duidelijk.”

Concurreren
VWE lanceerde onder andere het schadecalculatieproduct DAT en consumentenmerk Finnik. Drijft VWE met deze diensten niet te ver af van de kern (occasions)? “Zeker niet”, zegt Renses. “Alle diensten draaien om onze database. Wij zijn een dataleverancier en deze diensten komen daaruit voort. Onze bestaande klantenbase is daarbij de basis. Deze diensten moeten hen ontzorgen en tegelijkertijd bijvoorbeeld mogelijk maken om klanten een rol te laten spelen bij c2c-transacties.”

Dat het daardoor soms lijkt alsof VWE met zijn eigen klanten concurreert (zo was veilinghuis BCA niet gecharmeerd van het eigen veilingplatform ATS van VWE), neemt Renses voor lief. “Wij willen onze klanten alle opties bieden op ons platform. Wij bieden veilingsystemen, maar zijn geen veilinghuis en willen dat ook niet worden.”

Google
Volgens Renses volgen er nog meer nieuwe productintroducties de komende tijd. “Het borrelt aan alle kanten. Het is nog te vroeg om al concreet te worden over nieuwe producten, maar we hebben veel geïnvesteerd in een goede database en infrastructuur en daarmee willen we nog zoveel doen”, aldus Renses, die bij zijn eerste interview al de wens uitsprak om de `Google van de autobranche` te worden. Een jaar later denkt hij er nog net zo over. “We zijn een club van uitvinders.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.