‘Prijzen nieuwe auto’s gaan omlaag’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autodisk heeft de verwachte CO2-uitstootdaling van de voertuigen langs de bpm afbouw van 12 procent (volgens het voorstel in de Autobrief 2) gelegd. Die afbouw is relatief, want de CO2-grenzen die de hoogte van de bpm bepalen, worden aangescherpt: relatief onzuinige auto`s gaan dus juist meer bpm betalen.

De hoogte van de prijsdaling hangt niet alleen af van een toenemende zuinigheid van auto`s, maar ook of importeurs de bpm-verlaging -wel of niet afromen. “Dat zijn inderdaad twee belangrijke variabelen. Wij kijken echter naar de verwachte verlaging van de CO2-uitstoot en dan is onze conclusie dat auto`s niet duurder worden, zoals veel mensen de afgelopen dagen riepen, maar juist goedkoper”, zegt Autodisk-directeur Alain Snel.

Schrikken
In eerste instantie schrok Snel toen hij op basis van de fiscale plannen uit de Autobrief 2 een berekening maakte. “Nieuwe auto`s leken heel veel duurder te worden. Vandaar de heftige reacties. Maar ik denk dat de regering het goed gezien heeft en dat de verlaging van de gemiddelde CO2-uitstoot ervoor zorgt de prijzen dalen terwijl de overheidsinkomsten gelijk blijven. Zo wordt een klein deel wel veel duurder en gaat de bijtelling omhoog.”

Autodisk noemt de Renault Clio 1.5dCI als voorbeeld. “Deze auto gaat naar verwachting in prijs dalen van € 18.291 naar € 17.389 in 2020. Daarbij is uitgegaan van een daling van de CO2 uitstoot van circa 25%, gerealiseerd in 2020.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Prijzen nieuwe auto’s gaan omlaag’ | Automotive Online

‘Prijzen nieuwe auto’s gaan omlaag’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autodisk heeft de verwachte CO2-uitstootdaling van de voertuigen langs de bpm afbouw van 12 procent (volgens het voorstel in de Autobrief 2) gelegd. Die afbouw is relatief, want de CO2-grenzen die de hoogte van de bpm bepalen, worden aangescherpt: relatief onzuinige auto`s gaan dus juist meer bpm betalen.

De hoogte van de prijsdaling hangt niet alleen af van een toenemende zuinigheid van auto`s, maar ook of importeurs de bpm-verlaging -wel of niet afromen. “Dat zijn inderdaad twee belangrijke variabelen. Wij kijken echter naar de verwachte verlaging van de CO2-uitstoot en dan is onze conclusie dat auto`s niet duurder worden, zoals veel mensen de afgelopen dagen riepen, maar juist goedkoper”, zegt Autodisk-directeur Alain Snel.

Schrikken
In eerste instantie schrok Snel toen hij op basis van de fiscale plannen uit de Autobrief 2 een berekening maakte. “Nieuwe auto`s leken heel veel duurder te worden. Vandaar de heftige reacties. Maar ik denk dat de regering het goed gezien heeft en dat de verlaging van de gemiddelde CO2-uitstoot ervoor zorgt de prijzen dalen terwijl de overheidsinkomsten gelijk blijven. Zo wordt een klein deel wel veel duurder en gaat de bijtelling omhoog.”

Autodisk noemt de Renault Clio 1.5dCI als voorbeeld. “Deze auto gaat naar verwachting in prijs dalen van € 18.291 naar € 17.389 in 2020. Daarbij is uitgegaan van een daling van de CO2 uitstoot van circa 25%, gerealiseerd in 2020.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.