Autobrief naar Kamer: verbond reageert verdeeld

Redactie Redactie
• Laatste update:

Branche- en belangenorganisaties, die zich in aanloop naar de brief hadden verenigd in een monsterverbond, reageren verdeeld. Bovag en RAI Vereniging zijn positief, Natuur & Milieu is “onthutst en teleurgesteld”.

Bovag: te spreken over mrb-afbouw
Bovag is `niet ontevreden` over de inhoud van de Autobrief. “Staatssecretaris Wiebes heeft goed naar het voorstel van de branche geluisterd”, zegt bondsvoorzitter Bertho Eckhardt. “We zijn erg te spreken over de geleidelijke afbouw van de mrb en bpm, en over het eenduidige bijtellingstarief. Dat zorgt voor een sterke vermindering van de marktverstoring. Hoewel we toch liever een bijtellingstarief van 20 à 21% hadden gezien, in plaats van 22%. Verder zijn we zeer te spreken over het beleid voor EV`s. Wiebes zet vol in op volledig elektrisch rijden.”

Natuur & Milieu: teleurgesteld
Natuur & Milieu, dat ook onderdeel is van het Monsterverbond, liet eerder vanmiddag weten onthutst en teleurgesteld te zijn. “Dit plan leidt zeker niet tot meer milieuwinst, en er wordt nu alleen eenvoudig belast en niet slimmer gestimuleerd”, aldus hoofd mobiliteit Maarten van Biezen. “We zijn ook teleurgesteld dat de overheid niets met ons voorstel heeft gedaan om particuliere kopers te stimuleren tot de aanschaf van een zuinige auto.”

Dat het standpunt van N&M wezenlijk anders is dan die van de autobrancheverenigingen, betekent niet het einde van het Monsterverbond, zegt Van Biezen. “We hebben elkaar nodig voor een gezamenlijke lobby.”

RAI Vereniging: eerste stap op weg naar afschaffing bpm
RAI Vereniging stelt dat er een stap in de goede richting is gezet als het gaat om `eenvoudiger belasten` en de bpm-afbouw. “De bpm moet worden afgeschaft en daartoe is dit een eerste stap. Een volgend kabinet kan niet anders dan tot volledige afschaffing overgaan”, aldus Steven van Eijck, algemeen voorzitter RAI Vereniging.

“De voorstellen om de mrb voor oudere diesels te verhogen passen goed in de aanpak van de verbetering van de luchtkwaliteit en maken daarmee de weg vrij om uiteindelijk de verschillende milieuzones af te schaffen.”

Ten aanzien van de bijtelling had RAI Vereniging liever een algemeen tarief van 21% gezien. “Het lage tarief voor emissieloze voertuigen van 4% is zelfs lager dan de 7% die wij hadden voorgesteld en daar zijn we dus blij mee.”

Van Eijck verwacht dat dit plan een einde maakt aan de marktverstoring. “Die marktverstoring heeft onze branche de afgelopen jaren gegijzeld en we zijn blij dat daar met dit voorstel een einde aan komt”, aldus Van Eijck.

VNA: uniform tarief moet absoluut omlaag
VNA-directeur Renate Hemerik heeft met spanning de inhoud van de Autobrief in zich opgenomen. “Het is goed om te zien dat een aantal punten uit ons voorstel is overgenomen, maar een uniform bijtellingstarief van 22 procent is te hoog. Dat moet minimaal verlaagd worden naar 21 of 20 procent. Ook moet de phev straks op een andere manier gestimuleerd worden, daarvoor gaan we bij Infrastructuur & Milieu lobbyen over de invulling van het op te richten fonds voor duurzame mobiliteit.”

Petitie tegen Autobrief 2
De Vereniging Zakelijke Rijder, overigens geen lid van het Monsterverbond, is een petitie start tegen de Autobrief 2. De vereniging vindt een bijtelling tussen de 10 en 15% reëel. “We zijn terug bij af: een hoge bijtelling en geen opstap naar betalen voor gebruik”, aldus VZR in een verklaring.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autobrief naar Kamer: verbond reageert verdeeld | Automotive Online

Autobrief naar Kamer: verbond reageert verdeeld

Redactie Redactie
• Laatste update:

Branche- en belangenorganisaties, die zich in aanloop naar de brief hadden verenigd in een monsterverbond, reageren verdeeld. Bovag en RAI Vereniging zijn positief, Natuur & Milieu is “onthutst en teleurgesteld”.

Bovag: te spreken over mrb-afbouw
Bovag is `niet ontevreden` over de inhoud van de Autobrief. “Staatssecretaris Wiebes heeft goed naar het voorstel van de branche geluisterd”, zegt bondsvoorzitter Bertho Eckhardt. “We zijn erg te spreken over de geleidelijke afbouw van de mrb en bpm, en over het eenduidige bijtellingstarief. Dat zorgt voor een sterke vermindering van de marktverstoring. Hoewel we toch liever een bijtellingstarief van 20 à 21% hadden gezien, in plaats van 22%. Verder zijn we zeer te spreken over het beleid voor EV`s. Wiebes zet vol in op volledig elektrisch rijden.”

Natuur & Milieu: teleurgesteld
Natuur & Milieu, dat ook onderdeel is van het Monsterverbond, liet eerder vanmiddag weten onthutst en teleurgesteld te zijn. “Dit plan leidt zeker niet tot meer milieuwinst, en er wordt nu alleen eenvoudig belast en niet slimmer gestimuleerd”, aldus hoofd mobiliteit Maarten van Biezen. “We zijn ook teleurgesteld dat de overheid niets met ons voorstel heeft gedaan om particuliere kopers te stimuleren tot de aanschaf van een zuinige auto.”

Dat het standpunt van N&M wezenlijk anders is dan die van de autobrancheverenigingen, betekent niet het einde van het Monsterverbond, zegt Van Biezen. “We hebben elkaar nodig voor een gezamenlijke lobby.”

RAI Vereniging: eerste stap op weg naar afschaffing bpm
RAI Vereniging stelt dat er een stap in de goede richting is gezet als het gaat om `eenvoudiger belasten` en de bpm-afbouw. “De bpm moet worden afgeschaft en daartoe is dit een eerste stap. Een volgend kabinet kan niet anders dan tot volledige afschaffing overgaan”, aldus Steven van Eijck, algemeen voorzitter RAI Vereniging.

“De voorstellen om de mrb voor oudere diesels te verhogen passen goed in de aanpak van de verbetering van de luchtkwaliteit en maken daarmee de weg vrij om uiteindelijk de verschillende milieuzones af te schaffen.”

Ten aanzien van de bijtelling had RAI Vereniging liever een algemeen tarief van 21% gezien. “Het lage tarief voor emissieloze voertuigen van 4% is zelfs lager dan de 7% die wij hadden voorgesteld en daar zijn we dus blij mee.”

Van Eijck verwacht dat dit plan een einde maakt aan de marktverstoring. “Die marktverstoring heeft onze branche de afgelopen jaren gegijzeld en we zijn blij dat daar met dit voorstel een einde aan komt”, aldus Van Eijck.

VNA: uniform tarief moet absoluut omlaag
VNA-directeur Renate Hemerik heeft met spanning de inhoud van de Autobrief in zich opgenomen. “Het is goed om te zien dat een aantal punten uit ons voorstel is overgenomen, maar een uniform bijtellingstarief van 22 procent is te hoog. Dat moet minimaal verlaagd worden naar 21 of 20 procent. Ook moet de phev straks op een andere manier gestimuleerd worden, daarvoor gaan we bij Infrastructuur & Milieu lobbyen over de invulling van het op te richten fonds voor duurzame mobiliteit.”

Petitie tegen Autobrief 2
De Vereniging Zakelijke Rijder, overigens geen lid van het Monsterverbond, is een petitie start tegen de Autobrief 2. De vereniging vindt een bijtelling tussen de 10 en 15% reëel. “We zijn terug bij af: een hoge bijtelling en geen opstap naar betalen voor gebruik”, aldus VZR in een verklaring.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.