‘Nieuwe uitstootnormen nodig om klimaatdoelen EU te halen’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Milieu en economie
De transportsector is op dit moment goed voor 34 procent van de uitstoot binnen deze ESD-sectoren. Er zijn scherpere richtlijnen in de maak, maar onder andere autofabrikantenvereniging Acea ligt dwars. De Europese Commissie wil naar een maximum CO-uitstoot van 68-78 gram per kilometer in 2025, maar de autofabrikanten willen meer tijd. “Het verschil tussen een target van 70g in 2025 of helemaal geen target, is substantieel”, aldus het T&E-rapport. “Als deze doelstelling pas na 2030 wordt ingevoerd, is slechts de helft van de ingestelde afname van CO2 nog haalbaar voor transport.”
Uit de studie van T&E blijkt dat het verder verlagen van de maximum CO2-uitstoot voor alle voertuigen (auto’s, bestelwagens en vrachtauto’s) in 2025 zou zorgen voor 42 procent van de emissiereductie die nodig is in de transportsector.

“Zonder nieuwe uitstootrichtlijnen voor alle voertuigen zullen EU-landen het heel moeilijk krijgen om hun klimaatdoelen voor 2030 te halen”, zegt William Todts, beleidsmanager bij T&E. “Maar als de EU nieuwe richtlijnen opstelt voor 2025 dan kunnen de doelen worden gehaald op een manier die zowel goed is voor het milieu als voor de economie.”

Tolheffingen en accijns
T&E ageert tegen de lobby van de branchevereniging van autofabrikanten Acea. Die wil het instellen van nieuwe uitstootnormen uitstellen tot in ieder geval na 2030. T&E heeft dit scenario in zijn studie ook meegenomen en hieruit blijkt dat, om de klimaatdoelen dan alsnog te halen, lidstaten met zware nationale maatregelen moeten komen zoals accijnsverhogingen, tolheffingen of radicale herzieningen van infrastructuur. 

Europa wil de CO2-uitstoot tegen 2050 met zo’n 80 tot 95 procent hebben teruggedrongen om klimaatverwarming onder 2 graden te houden. Transport is goed voor een derde van de totale uitstoot in Europa.

De EU heeft al uitstootnormen opgesteld waar fabrikanten in 2020 aan moeten voldoen. Onlangs bleek dat een aantal autobouwers grote moeite heeft om aan die richtlijnen te kunnen voldoen. 

Bekijk het hele rapport (pdf) in de rubriek Feiten & cijfers.