‘Geen bpm-teruggaaf meer op tijdelijke kentekens’
Met de nieuwe wet wil het kabinet voorkomen dat bpm wordt teruggegeven op voertuigen die vrijwel meteen worden doorverkocht buiten de EU. De toelating dient daarom een permanent karakter te hebben (een tijdelijk kenteken is in de regel niet voorzien van een deel 2) en geldig apk.
Nu komt het voor dat bpm wordt teruggegeven op voertuigen die tijdelijk in bijvoorbeeld Polen staan ingeschreven en daarna worden doorverkocht naar de populaire exportbestemming Oekraïne, meldt AMD Automotive Fiscalisten. Uitzondering is het tijdelijk Duitse `Zoll-kennzeichen`, dit betreft namelijk een tijdelijke toelating.
Kwart naar Polen
Uit cijfers van VWE over de eerste vijf maanden van 2015 blijkt dat Polen met afstand de grootste afzetmarkt is van jonge gebruikte personenauto`s. Het gaat hierbij om occasions van na 15 oktober 2006 en waar dus bpm-teruggave op mogelijk is:
|
land van bestemming |
marktaandeel |
1 |
Polen |
24,9% |
2 |
Duitsland |
14,8% |
3 |
Roemenië |
8,7% |
4 |
Litouwen |
7,3% |
5 |
Hongarije |
6,8% |
6 |
België |
4,2% |
7 |
Jordanië |
3,9% |
8 |
Portugal |
3,3% |
9 |
Tsjechië |
3,1% |
10 |
Oekraïne |
3,0% |
Nihiltarief mrb uitgebreid
In het wetsvoorstel herstelt het kabinet ook een fout in de wijzigingen die voor het jaar 2016 al zijn aangenomen. Het nihiltarief van de mrb geldt hierdoor straks niet alleen voor elektrische personenauto’s maar ook voor elektrische bestelauto’s en motorfietsen.