TNO: Moderne diesels nauwelijks schoner

Redactie Redactie
• Laatste update:

De NOx-uitstoot van de meeste dieselauto’s blijkt in de praktijk hoger uit te vallen dan de Europese norm. Dat komt volgens het Ministerie doordat autofabrikanten de auto’s zo afstellen dat ze bij de voorgeschreven laboratoriumtest onder de maximaal toegestane norm blijven. Onder normale rijomstandigheden blijken ze aanzienlijk meer stikstofoxiden uit te stoten.

Praktijktest
Eind mei werd in Brussel overeenstemming bereikt om te komen tot de Real Driving Emission Test. Hierin worden nieuwe auto’s straks ook op met mobiele meetapparatuur op de openbare weg getest.

De nieuwe testmethode moet uiterlijk eind 2017 gebruikt worden en een jaar later verplicht zijn voor alle fabrikanten van diesels. De hoogte van de maximale uitstoot van auto’s wordt waarschijnlijk in stappen vastgesteld en ingevoerd.

Bij moderne zware Euro VI vrachtwagens is de NOx-uitstoot volgens TNO wel een factor tien lager dan eerdere generaties Euro IV en Euro V vrachtwagens. Bij vrachtwagens maakt een praktijkstest al wel standaard deel uit van de typegoedkeuring.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

TNO: Moderne diesels nauwelijks schoner | Automotive Online

TNO: Moderne diesels nauwelijks schoner

Redactie Redactie
• Laatste update:

De NOx-uitstoot van de meeste dieselauto’s blijkt in de praktijk hoger uit te vallen dan de Europese norm. Dat komt volgens het Ministerie doordat autofabrikanten de auto’s zo afstellen dat ze bij de voorgeschreven laboratoriumtest onder de maximaal toegestane norm blijven. Onder normale rijomstandigheden blijken ze aanzienlijk meer stikstofoxiden uit te stoten.

Praktijktest
Eind mei werd in Brussel overeenstemming bereikt om te komen tot de Real Driving Emission Test. Hierin worden nieuwe auto’s straks ook op met mobiele meetapparatuur op de openbare weg getest.

De nieuwe testmethode moet uiterlijk eind 2017 gebruikt worden en een jaar later verplicht zijn voor alle fabrikanten van diesels. De hoogte van de maximale uitstoot van auto’s wordt waarschijnlijk in stappen vastgesteld en ingevoerd.

Bij moderne zware Euro VI vrachtwagens is de NOx-uitstoot volgens TNO wel een factor tien lager dan eerdere generaties Euro IV en Euro V vrachtwagens. Bij vrachtwagens maakt een praktijkstest al wel standaard deel uit van de typegoedkeuring.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.