AHG, PGA en Broekhuis starten Schadeherstelmeester

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de initiatiefnemers neemt het aandeel complexe schades toe en zijn er speciaal geoutilleerde bedrijven nodig om deze snel en kwalitatief af te kunnen wikkelen. De bedoeling is dat opdrachtgevers – leasemaatschappijen, fleetowners en verzekeraars – een contract afsluiten met Schadeherstelmeester voor de reparatie van complexe schades; de auto met schade gaat naar het dichtstbijzijnde lid. Als deze over de juiste merkerkenning beschikt repareert hij de auto zelf, anders wordt de auto doorgestuurd naar een collega-lid die wel over de juiste merkerkenning beschikt.

Marktaandeel van 20 procent
De schadevestigingen van dealerholdings Broekhuis en PGA (zijnde UAS) komen in principe in het nieuwe netwerk terecht, evenals een zevental van de in totaal ruim vijftig AHG-leden. Hiermee ontstaat een netwerk van ongeveer 25 bedrijven, dat binnen twee jaar moet doorgroeien naar een landelijk dekkend netwerk van ongeveer vijftig vestigingen met een gezamenlijk aandeel van 20 procent in de markt van complexe schades. “Dit kunnen ook schadevestigingen van andere dealerholdings zijn, of universele bedrijven die geen lid zijn van AHG. Zolang ze voldoen aan de criteria en er geen overlapping plaatsvindt met bestaande netwerkpartners”, aldus Janssens.

Vraag van opdrachtgevers
Volgens Janssens, zelf voorheen onder meer werkzaam bij de schadetak van Kroymans (Perfekta) en voormalig dga van Opel-dealer Vriens, voorziet het nieuwe netwerk in de vraag van opdrachtgevers. “Zij willen de kwaliteit van herstel geborgd hebben, wat vanwege de toenemende complexiteit van auto’s een steeds grotere uitdaging is. De total cost of ownership moet echter minimaal gelijk liggen, of lager. En dat lukt niet als je één of twee hybrides per jaar repareert. Dan frustreert zo’n complexe schade je proces. Je betaalt dan elke keer opnieuw lesgeld zonder dat je er echt iets van leert. Wij zorgen ervoor dat het proces is ingericht op complexe schades, zodat de omlooptijd omlaag gaat en de efficiency dus omhoog.”

Bruikbare norm
De herstellers in het netwerk moeten in het bezit zijn van een aantal merkerkenningen en zijn verplicht om met merkonderdelen te werken. Via de huidige partners zijn er al veel merkerkenningen beschikbaar, van Toyota, Volvo en Seat tot en met Tesla, BMW en Bentley. Ook moeten de leden Focwa Eurogarant-lid zijn. Het werkproces wordt geborgd via ISO 9001. “Dat is op dit moment de hoogste bruikbare norm”, aldus Janssens. “Als er een andere norm komt, bijvoorbeeld Hiqure, kan het zijn dat we die gaan gebruiken.” Er vinden gesprekken plaats met een officieel erkend certificeringsinstituut om de audits te doen.

173 miljoen euro
Volgens eigen onderzoek van de drie partners blijkt dat het aandeel complexe schades (“schades die afwijkend zijn vanwege de verbindingstechniek, materiaalsoort, elektrische componenten of auto’s die een andere innovatieve techniek hebben”) in het totale volume toeneemt, van 1,5 procent van het totaal aantal schades in 2014 naar 5,7 procent in 2017. De totale omzet aan complexe schades komt dan uit op ongeveer 173 miljoen euro, verwacht Janssens. “Dat is inderdaad niet voldoende omzet om alleen van de bestaan. De netwerkleden zullen dus wel andere schades erbij moeten blijven doen. Maar dat is onderdeel van gezond ondernemerschap.”

Bestuur
Schadeherstelmeester is een coöperatie, die in principe losstaat van de bv’s AHG, Broekhuis en PGA; de leden zijn de aandeelhouders. Wel zijn de genoemde partijen in het bestuur actief, respectievelijk in de persoon van AHG-directeur Guus van Dreven, Aris van Werven (directeur Broekhuis Autoschade) als bestuursvoorzitter en Erik Zomer (manager UAS).

Splitsing van schades
AHG lanceerde al eerder een concept voor het splitsen van cosmetische en complexe schades, waarbij er werd samengewerkt met dealerholding Koops Furness. Nog voordat het concept kon worden uitgerold, ging de dealerholding echter failliet. Ook andere schadeketens zijn bezig met een splitsing tussen complexe en cosmetische schades, zoals Care (met Caretech-vestigingen) en ASN.

De visie van Schadeherstelmeester is echter dat de splitsing niet wordt gemaakt binnen de ketens, maar door de opdrachtgevers. In ieder geval Aegon Schadeservice en Schadegarant hebben al gemeld dat hun nieuwe netwerkstructuur aandacht is voor sturing op basis van soort schade.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

AHG, PGA en Broekhuis starten Schadeherstelmeester | Automotive Online

AHG, PGA en Broekhuis starten Schadeherstelmeester

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de initiatiefnemers neemt het aandeel complexe schades toe en zijn er speciaal geoutilleerde bedrijven nodig om deze snel en kwalitatief af te kunnen wikkelen. De bedoeling is dat opdrachtgevers – leasemaatschappijen, fleetowners en verzekeraars – een contract afsluiten met Schadeherstelmeester voor de reparatie van complexe schades; de auto met schade gaat naar het dichtstbijzijnde lid. Als deze over de juiste merkerkenning beschikt repareert hij de auto zelf, anders wordt de auto doorgestuurd naar een collega-lid die wel over de juiste merkerkenning beschikt.

Marktaandeel van 20 procent
De schadevestigingen van dealerholdings Broekhuis en PGA (zijnde UAS) komen in principe in het nieuwe netwerk terecht, evenals een zevental van de in totaal ruim vijftig AHG-leden. Hiermee ontstaat een netwerk van ongeveer 25 bedrijven, dat binnen twee jaar moet doorgroeien naar een landelijk dekkend netwerk van ongeveer vijftig vestigingen met een gezamenlijk aandeel van 20 procent in de markt van complexe schades. “Dit kunnen ook schadevestigingen van andere dealerholdings zijn, of universele bedrijven die geen lid zijn van AHG. Zolang ze voldoen aan de criteria en er geen overlapping plaatsvindt met bestaande netwerkpartners”, aldus Janssens.

Vraag van opdrachtgevers
Volgens Janssens, zelf voorheen onder meer werkzaam bij de schadetak van Kroymans (Perfekta) en voormalig dga van Opel-dealer Vriens, voorziet het nieuwe netwerk in de vraag van opdrachtgevers. “Zij willen de kwaliteit van herstel geborgd hebben, wat vanwege de toenemende complexiteit van auto’s een steeds grotere uitdaging is. De total cost of ownership moet echter minimaal gelijk liggen, of lager. En dat lukt niet als je één of twee hybrides per jaar repareert. Dan frustreert zo’n complexe schade je proces. Je betaalt dan elke keer opnieuw lesgeld zonder dat je er echt iets van leert. Wij zorgen ervoor dat het proces is ingericht op complexe schades, zodat de omlooptijd omlaag gaat en de efficiency dus omhoog.”

Bruikbare norm
De herstellers in het netwerk moeten in het bezit zijn van een aantal merkerkenningen en zijn verplicht om met merkonderdelen te werken. Via de huidige partners zijn er al veel merkerkenningen beschikbaar, van Toyota, Volvo en Seat tot en met Tesla, BMW en Bentley. Ook moeten de leden Focwa Eurogarant-lid zijn. Het werkproces wordt geborgd via ISO 9001. “Dat is op dit moment de hoogste bruikbare norm”, aldus Janssens. “Als er een andere norm komt, bijvoorbeeld Hiqure, kan het zijn dat we die gaan gebruiken.” Er vinden gesprekken plaats met een officieel erkend certificeringsinstituut om de audits te doen.

173 miljoen euro
Volgens eigen onderzoek van de drie partners blijkt dat het aandeel complexe schades (“schades die afwijkend zijn vanwege de verbindingstechniek, materiaalsoort, elektrische componenten of auto’s die een andere innovatieve techniek hebben”) in het totale volume toeneemt, van 1,5 procent van het totaal aantal schades in 2014 naar 5,7 procent in 2017. De totale omzet aan complexe schades komt dan uit op ongeveer 173 miljoen euro, verwacht Janssens. “Dat is inderdaad niet voldoende omzet om alleen van de bestaan. De netwerkleden zullen dus wel andere schades erbij moeten blijven doen. Maar dat is onderdeel van gezond ondernemerschap.”

Bestuur
Schadeherstelmeester is een coöperatie, die in principe losstaat van de bv’s AHG, Broekhuis en PGA; de leden zijn de aandeelhouders. Wel zijn de genoemde partijen in het bestuur actief, respectievelijk in de persoon van AHG-directeur Guus van Dreven, Aris van Werven (directeur Broekhuis Autoschade) als bestuursvoorzitter en Erik Zomer (manager UAS).

Splitsing van schades
AHG lanceerde al eerder een concept voor het splitsen van cosmetische en complexe schades, waarbij er werd samengewerkt met dealerholding Koops Furness. Nog voordat het concept kon worden uitgerold, ging de dealerholding echter failliet. Ook andere schadeketens zijn bezig met een splitsing tussen complexe en cosmetische schades, zoals Care (met Caretech-vestigingen) en ASN.

De visie van Schadeherstelmeester is echter dat de splitsing niet wordt gemaakt binnen de ketens, maar door de opdrachtgevers. In ieder geval Aegon Schadeservice en Schadegarant hebben al gemeld dat hun nieuwe netwerkstructuur aandacht is voor sturing op basis van soort schade.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.